Wyrok WSA w Kielcach z dnia 30 czerwca 2020 r., sygn. II SA/Ke 392/20
Czystość i porządek; Samorząd terytorialny; Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Armański, Sędziowie Sędzia WSA Beata Ziomek, Asesor WSA Agnieszka Banach (spr.), po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 30 czerwca 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego we Włoszczowie na uchwałę Rady Gminy Krasocin z dnia 21 czerwca 2016 r. nr XVIII/176/16 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy stwierdza nieważność § 3 i § 11 zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
W dniu 21 czerwca 2016 r. Rada Gminy Krasocin podjęła uchwałę nr XVIII/176/16 w sprawie regulaminu utrzymania porządku i czystości na terenie Gminy Krasocin (dalej też jako "Regulamin"). W § 3 tej uchwały postanowiono, że właściciele nieruchomości położonych wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego (ust. 1). W § 3 ust. 2 uchwały postanowiono, że obowiązek powinien być zrealizowany poprzez:
- odgarnięcie śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów;
- podjęcie działań mających na celu likwidację śliskości chodnika.
Stosownie do § 11 tej uchwały, zabrania się zbierania do pojemników i worków na odpady komunalne odpadów niezgodnych z ich przeznaczeniem, a także śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużlu.
Skargę na powyższą uchwałę wywiódł Prokurator Rejonowy we Włoszczowie. Prokurator zarzucił, że w części dotyczącej § 3 i § 11 uchwała narusza istotnie prawo tj. art. 4 ust. 1 i 2 oraz art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w związku z art. 7 i art. 94 Konstytucji RP w zw. z
§ 115, § 135, § 118, § 137, § 143 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie zasad techniki prawodawczej, jak i art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - polegające na zawarciu w regulaminie regulacji z przekroczeniem delacji ustawowej przy określeniu obowiązków właścicieli nieruchomości, obowiązujących ich zakazów i nakazów oraz nieuprawnione powtórzenie i modyfikację zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz innych ustaw, poprzez:
