Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 10 czerwca 2020 r., sygn. II SA/Sz 32/20
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Mysiak Sędziowie Sędzia WSA Renata Bukowiecka-Kleczaj, Sędzia WSA Katarzyna Grzegorczyk-Meder (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Alicja Poznańska po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 10 czerwca 2020 r. sprawy ze skargi P. P. na uchwałę Zarządu Powiatu z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia uchwały unieważniającej konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół nr [...] w P. oddala skargę.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 9 grudnia 2019 r. P. P. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie skargę na uchwałę nr [...] Rady Powiatu P. z dnia [...] października 2019 r. w sprawie odmowy uchylenia uchwały unieważniającej konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół Nr [...] [...] w P..
W skardze domagał się uchylenia zaskarżonej uchwały i wskazania Zarządowi Powiatu obowiązku zatwierdzenia wyników konkursu unieważnionego uchwałą tego organu nr [...] z dnia [...] lipca 2019 r. oraz powołania P. P. na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół Nr [...] [...] w P..
Zaskarżonej uchwale wnoszący skargę zarzucał:
1/ naruszenie przepisów prawa materialnego, które miało wpływ na wynik sprawy,
tj. § 8 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. 2 wprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. Nr 60 poz. 373 ze zm.) poprzez unieważnienie konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół Nr [...] [...] w P. przy braku podstaw do takiego unieważnienia z powodu błędnego przyjęcia, że komisja konkursowa w sposób nieuzasadniony nie dopuściła dwóch kandydatów, tj. W. L. i E. C. do postępowania konkursowego, w wyniku czego Zarząd Powiatu zamiast zatwierdzić konkurs i powołać skarżącego na stanowisko dyrektora podjął niezgodne z prawem uchwały nr [...] z dnia [...] października 2019 r. i nr [...] z dnia [...] lipca 2019 r. w sprawie unieważnienia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół Nr [...] [...] w P.,
2/ naruszenie przepisów postępowania mogących mieć wpływ na wynik sprawy,
tj. art. 6,7, 75§ 1 , 77 § 1 i 80 k.p.a. poprzez niezebranie i nierozpatrzenie w sposób wyczerpujący całego materiału dowodowego oraz niepodjęcie wszelkich niezbędnych kroków celem dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego i załatwienia sprawy, wyrażające się w tym, że Zarząd Powiatu podjął uchwałę o unieważnieniu konkursu na dyrektora oraz uchwałę odmawiającą uchylenia o unieważnieniu konkursu pomimo tego, że komisja konkursowa prawidłowo nie dopuściła kandydatów do postępowania konkursowego, w tym W. L. i E. C. oraz prawidłowo przeprowadziła postępowanie konkursowe, które jako kandydata na dyrektora wyłoniło skarżącego.
Zarząd Powiatu w odpowiedzi na skargę wniósł o jej oddalenie wyjaśniając, że powodem unieważnienia konkursu było nieuzasadnione niedopuszczenie dwóch kandydatów do udziału w postępowaniu konkursowym i stąd też zasadne było unieważnienie konkursu i zarządzenie ponownego jego przeprowadzenia w oparciu o przepis § 8 ust. 2 pkt 1 r rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. 2 w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. Nr 60 poz. 373 ze zm.).
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie z w a ż y ł, co następuje:
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2167), sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej pod względem zgodności z prawem. Kontrola ta obejmuje orzekanie w sprawach skarg na inne akty organów jednostek samorządu terytorialnego i ich związków niż akty prawa miejscowego, podejmowane w sprawach z zakresu administracji publicznej; (art. 3 § 2 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.- dalej jako "p.p.s.a."). Sąd rozstrzyga w granicach danej sprawy, nie będąc jednak związany zarzutami i wnioskami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 134 § 1 p.p.s.a.).
W niniejszej sprawie przedmiotem skargi uczyniono uchwałę Zarządu Powiatu z dnia [...] października 2019 r. nr [...] w sprawie odmowy uchylenia uchwały unieważniającej konkurs na kandydata na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół nr [...] w P..
Niewątpliwe zaskarżona uchwała jest uchwałą z zakresu administracji publicznej, a zatem podlega kognicji sądu administracyjnego. W sprawie nie budzi także wątpliwości, że skarga spełnia wymogi ustawowe warunkujące jej dopuszczalność.
W tym zakresie podkreślenia wymaga, że wniesienie skargi na powyższą uchwałę nie wymagało uprzedniego wyczerpania środków zaskarżenia z uwagi na ich nieprzysługiwanie i mogło nastąpić w każdym czasie, zaś jedynym wymogiem formalnym, który podlegał badaniu, było ustalenie, czy skarżącemu przysługiwała legitymacja skargowa, o której mowa art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1997 r.
o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920). Stosownie bowiem do tego przepisu, każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ powiatu w sprawie z zakresu administracji publicznej, może zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego.
Zdaniem sądu, skarżący posiada legitymację skargową, gdyż zaskarżona uchwała narusza jego interes prawny, skoro dotyczy uchwały podjętej na jego wniosek w celu uchylenia uchwały unieważniającej konkurs, w wyniku którego został wskazany przez Komisję konkursową jako kandydat na stanowisko Dyrektora Zespołu Szkół.
Przechodząc do merytorycznej kontroli przedmiotowego aktu wskazać należy,
że skarga nie zasługuje na uwzględnienie, gdyż kwestionowana uchwała odpowiada prawu.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że przedmiotem oceny nie jest uchwała unieważniająca postępowanie konkursowe, gdyż ta (nr [...] Zarządu Powiatu) była przedmiotem oceny w odrębnym postępowaniu sądowym zainicjowanym skargą P. P., lecz uchwała, w której organ wykonawczy powiatu odmawia uchylenia własnej uchwały.
Rzeczą sądu była zatem ocena działania Zarządu Powiatu w zakresie oceny legalności podjęcia uchwały unieważniającej konkurs wyrażona w uchwale nr [...]
Z treści § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia
8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. Nr 60 poz. 373 ze zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem" wynika, że organ prowadzący m.in. publiczną szkołę, w oparciu o dokumentację postępowania konkursowego, zatwierdza konkurs albo go unieważnia i zarządza ponowne jego przeprowadzenie w razie nieuzasadnionego niedopuszczenia kandydata do postępowania konkursowego. Powyższe oznacza, że Zarząd Powiatu był uprawniony - po przeprowadzeniu analizy dokumentacji konkursowej - do jego unieważnienia, jeśli stwierdził, że bezzasadnie któryś z kandydatów nie został dopuszczony do konkursu.
Nie jest rzeczą tego postępowania ocena legalności uchwały unieważniającej konkurs, albowiem doprowadziłoby to do ponownego badania zasadności skorzystania przez organ prowadzący szkołę publiczną po zakończeniu postępowania konkursowego z możliwości unieważnienia konkursu. Ocenę legalności uchwały unieważniającej konkurs mógł przeprowadzić organ nadzoru lub sąd. Zarząd Powiatu mógł we własnym zakresie swoją uchwałę uchylić, gdyby sam stwierdził, że zachodzą przesłanki do jej uchylenia. Z uzasadnienia zaskarżonej uchwały nie wynika jednak, żeby takie okoliczności wystąpiły. Zarząd Powiatu wyraził natomiast zdecydowany pogląd, że wystąpiły przesłanki do unieważnienia konkursu.
Oceny uchwały Zarządu Powiatu nr [...] dokonał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, która to okoliczność znana jest składowi orzekającemu z urzędu, w wyroku z dnia 10 czerwca 2020 r. sygn. akt II SA/Sz 31/20 oddalającym skargę P. P..
Podsumowując, zarzuty skargi nie zasługują na uwzględnienie, gdyż organ należycie zinterpretował jak i zastosował przepisy rozporządzenia stwierdzając,
że spełniona została przesłanka do unieważnienia konkursu na stanowisko dyrektora
i ponownego przeprowadzenia postępowania konkursowego mająca oparcie w przepisie §8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia.
Z tych też względów, Sąd na podstawie art. 151 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, orzekł o oddaleniu skargi.
Źródło: Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, http://orzeczenia.nsa.gov.pl/
