Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 sierpnia 2020 r., sygn. V SA/Wa 1906/19

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Konrad Łukaszewicz (spr.), Sędzia WSA - Jadwiga Smołucha, Sędzia WSA - Marek Krawczak, Protokolant specjalista - Izabela Wrembel, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 sierpnia 2020 r. sprawy ze skargi [...] S.A. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji indywidualnej w zakresie podatku akcyzowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Kontrolą sądowoadministracyjną w niniejszej sprawie objęte zostało postępowanie zakończone interpretacją indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (zwanego dalej: "Dyrektorem KIS") z dnia [...] sierpnia 2019 r. o numerze [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco:

Spółka [...] [...][...] z siedzibą w W. (zwana dalej: "Spółką" bądź "Skarżącą") wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku akcyzowego. Przedstawiając stan faktyczny wskazała, że jest przedsiębiorstwem energetycznym, sprzedającym energię elektryczną nabywcom końcowym i jest zobowiązana - na podstawie przepisu art. 52 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 261 ze zm.; zwanej dalej: "ustawą OZE") - do umorzenia określonej ilości świadectw pochodzenia energii elektrycznej. Jednocześnie Spółka korzysta ze zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii - na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722; zwanej dalej "u.p.a."). Skarżąca wskazała, że w uproszczeniu mechanizm ten polega na tym, że podatnik zobowiązany jest do zapłaty akcyzy i wykazania sprzedaży energii elektrycznej w deklaracji [...], a następnie dokonuje obniżenia w takiej samej deklaracji składanej za kolejne okresy - począwszy od okresu, za który otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii. Wskazano następnie, że wytwórca energii z odnawialnych źródeł uzyskuje od Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (zwanego dalej: "Prezesem URE") świadectwa pochodzenia, które Spółka, tak jak inne przedsiębiorstwa energetyczne, ma obowiązek pozyskać, a następnie przedstawić Prezesowi URE do umorzenia. Prezes URE wydaje decyzje w zakresie umorzenia - co do zasady w terminach wynikających z k.p.a., jednakże w praktyce decyzje te są doręczane Spółce po kilku miesiącach. Oznacza to, że w praktyce umorzenie następuje po kilku miesiącach od momentu, w którym energia elektryczna została wytworzona i dostarczona odbiorcy końcowemu. Skarżąca wskazała, że na skutek nowelizacji u.p.a., od dnia 1 stycznia 2019 r. zmianie uległy stawki na energię elektryczną z [...] zł za MWh na [...] zł za MWh. Przy czym ustawodawca nie wprowadził przepisów przejściowych co do stosowania stawki akcyzy na przełomie lat 2018/2019. Brak przepisów przejściowych spowodował, że Spółka powzięła wątpliwości - jak należy stosować zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 i 2 u.p.a.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00