Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 2 września 2020 r., sygn. II SA/Go 385/20
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Michał Ruszyński Sędziowie Sędzia WSA Adam Jutrzenka Trzebiatowski (spr.) Sędzia WSA Sławomir Pauter Protokolant st. sekr. sąd. Agata Przybyła po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 września 2020 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia [...] na uchwałę Rady Miejskiej z dnia 22 lipca 2020 r., nr XXXIII/144/20 w sprawie odrzucenia wniosku o przeprowadzenie referendum lokalnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Pismem z dnia [...] czerwca 2020 r. Stowarzyszenie [...], działając na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 741 - określanej dalej jako u.r.l.), złożyło za pośrednictwem Burmistrza do Rady Miejskiej wniosek o przeprowadzenie referendum lokalnego w sprawie sprzedaży gruntu z zasobów gminy pod budowę biogazowni, a także budowy biogazowni na terenie gminy. We wniosku wskazało, że w trakcie referendum chce zadać następujące pytania, które jednoznacznie rozstrzygną wolę mieszkańców w kwestii planowanej inwestycji:
1) Czy wyrażasz zgodę na sprzedaż gruntu gminnego pod budowę biogazowni na terenie [...]? [a) tak, b) nie];
2) Czy chcesz żeby na terenie [...] powstała biogazownia? [a) tak, b) nie];
3) Czy chcesz żeby na terenie gminy [...] powstawały biogazownie? [a) tak, b) nie].
We wniosku wskazano, iż został on poparty 746 podpisami mieszkańców gminy [...] zgodnymi z wymogami u.r.l., które zostały załączone na 65 kartach.
Uchwałą z dnia 22 lipca 2020 r., nr XXIII/144/20, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ) w zw. z art. 18 u.r.l. Rada Miejska "odrzuciła wniosek złożony w dniu 24 czerwca 2020 r. o przeprowadzenie referendum z powodu nie spełnienia wymogów formalnych z art. 14 ust. 4 u.r.l."
W uzasadnieniu uchwały organ wskazał, że dnia [...] czerwca 2020 r. powołał komisję do sprawdzenia wniosku o przeprowadzenie referendum lokalnego (uchwała nr XXII/143/20). Posiedzenia Komisji miały miejsce 8 lipca 2020 r., 9 lipca 2020 r., 15 lipca 2020 r., 16 lipca 2020 r., 20 lipca 2020 r. i 21 lipca 2020 r. Podczas weryfikacji wniosku Komisja stwierdziła błędy w danych osób popierających referendum lokalne, uznając za wadliwe 533 podpisy. Komisja stwierdziła następujące błędy: brak numeru PESEL - 37, błędny numer PESEL - 35, brak w spisie wyborców - 28, brak adresu - 11, błędny adres - 12, brak podpisu - 2, brak daty - 4, nieczytelny wpis - 2, dopisanie daty - 462, inne - 9. Oznacza to, że spośród złożonych przez wnioskodawcę 785 podpisów pozostały 252 podpisy, co stanowi 4,8% uprawnionych. Następnie organ powołał treść art. 14 ust. 4 u.r.l., zgodnie z którym mieszkaniec jednostki samorządu terytorialnego popierający wniosek o przeprowadzenie referendum podaje na karcie nazwisko, imię, adres zamieszkania, numer ewidencyjny PESEL i datę udzielenia poparcia. Dane te potwierdza własnoręcznym podpisem. Wycofanie udzielonego poparcia jest bezskuteczne. Organ wyjaśnił, że Komisja większością głosów zakwestionowała daty udzielenia poparcia, które jej zadaniem dopisywane były jednym charakterem pisma, co rodzi wątpliwości czy daty te były datami składania podpisów przez poszczególnych mieszkańców. Biorąc to pod uwagę, wobec niespełnienia przez wnioskodawcę wymogu zawartego w art. 4 pkt 1 u.r.l., Komisja zarekomendowała Radzie Miejskiej
