Wyrok WSA w Łodzi z dnia 16 października 2020 r., sygn. II SA/Łd 196/20
Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski Sędziowie Sędzia WSA Arkadiusz Blewązka (spr.) Asesor WSA Anna Dębowska Protokolant St. sekretarz sądowy Dominika Człapińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 października 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Sieradzu na uchwałę Rady Miejskiej w Sieradzu z dnia 14 grudnia 2016 r. nr XXXI/200/2016 w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miasto Sieradz 1. oddala skargę w zakresie § 1 ust. 1, § 4 pkt 2 lit. d), § 5 ust. 1 pkt 6, § 5 ust. 4, § 8 ust. 1, 2 i 3 załącznika do zaskarżonej uchwały; 2. odrzuca skargę w pozostałym zakresie. a.bł.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 22 stycznia 2020 r. Prokurator Rejonowy w Sieradzu wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Sieradzu nr XXXI/200/2016 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sieradz. Zaskarżonej uchwale zarzucono naruszenie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2019 r. poz. 2010 ze zm.), dalej w uzasadnieniu przywoływanej jako "u.c.p.g.". W motywach skargi wyjaśniono, że w dniu 14 grudnia 2016 r. Rada Miejska w Sieradzu, realizując delegację ustawową z art. 4 ust. 1 u.c.p.g. uchwaliła Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sieradz. W § 1.1 Regulaminu (Rozdział l) Rada Miejska zawarła zapis, iż właściciele nieruchomości są obowiązani do zbierania następujących rodzajów odpadów komunalnych: papieru i tektury, metali i opakowań metalowych, szkła, tworzyw sztucznych, opakowań wielomateriałowych, odpadów ulegających biodegradacji z podziałem na bioodpady i odpady zielone, przeterminowanych leków, chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu eklektycznego i elektronicznego, odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano - rozbiórkowych, zużytych opon oraz odpadów zielonych. Tymczasem art. 4 ust. 2 pkt 1 a - d u.c.p.g. stanowi wyraźnie, że regulamin ma określać szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące wymagań w zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych obejmującego co najmniej: papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady, selektywnego zbierania odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych: wymienionych w lit. a), odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujacych się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz odpadów tekstyliów i odzieży, uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego, mycia i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi. W ocenie prokuratora zaskarżona uchwała nie spełnia powyższych wymogów, gdyż pozbawiona jest obligatoryjnego elementu w postaci selektywnego zbierania przez gminę odzieży i tekstyliów, a tym samym wskazany akt prawa miejscowego nie wypełnia delegacji ustawowej. Konsekwencją tej okoliczności jest uznanie uchwały za sprzeczną z prawem powszechnie obowiązującym. Prokurator podkreślił, że każdy uchwalany regulamin czystości i porządku, jako akt prawa miejscowego, w zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych powinien określać wymagania przynajmniej co do wszystkich ustawowych frakcji odpadów, którymi są frakcje wynikające z przepisu art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b) u.c.p.g. Pominięcie w tych postanowieniach którejkolwiek z frakcji bądź uwzględnienie w nich niekompletnej frakcji odpadów będzie zawsze skutkowało koniecznością stwierdzenia nieważności całej uchwały, z uwagi na niepełną, a przez to nieprawidłową realizację delegacji ustawowej wynikającej z art. 4 ust. 2 u.c.p.g. - w zakresie wymagań obejmujących prowadzenie selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Zdaniem prokuratora w tym zakresie kwestionowana uchwała Rady Miejskiej w Sieradzu jest sprzeczna z przepisami u.c.p.g. i powinna zostać wycofana z obrotu prawnego.
