Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 7 stycznia 2021 r., sygn. I SA/Ol 622/20
Podatkowe postępowanie; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Renata Kantecka Sędziowie sędzia WSA Ryszard Maliszewski asesor WSA Katarzyna Górska (sprawozdawca) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 7 stycznia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Gminy A na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie określenia obowiązku zwrotu nienależnie wypłaconego oprocentowania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w podatku od towarów i usług za grudzień 2010 r., grudzień 2011 r., grudzień 2012 r., grudzień 2013 r. oraz grudzień 2014 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Skarga Gminy A (dalej: "skarżąca" lub "Gmina") dotyczy decyzji Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (dalej: "DIAS") utrzymującej w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego (dalej: "NUS", "organ podatkowy" lub "organ pierwszej instancji") z dnia "[...]" w przedmiocie określenia obowiązku zwrotu nienależnie wypłaconego oprocentowania nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT") za: grudzień 2010 r., grudzień 2011 r., grudzień 2012 r., grudzień 2013 r. oraz grudzień 2014 r. w łącznej kwocie 49.239 zł.
Jak wynika z akt sprawy oraz poddanych kontroli Sądu decyzji, Gmina złożyła w grudniu 2015 r., październiku 2016 r. i maju 2017 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego korekty deklaracji VAT-7 za poszczególne miesiące za okres od 2010 r. do 2014 r. w zakresie podatku naliczonego, w związku z korzystnym dla Gminy wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z 29 września 2015 r. o sygn. C-276/14, opublikowanym 16 listopada 2015 r., który ukonstytuował prawo jednostek samorządu terytorialnego do dokonywania centralizacji rozliczeń VAT. Wraz z korektami deklaracji Gmina złożyła wnioski o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym za wskazane okresy rozliczeniowe (dalej: "wnioski pierwotne") i podała przyczyny złożenia korekt. Wnioski dotyczyły także oprocentowania należnego Gminie zwrotu podatku od powstania zwrotu do 30 dnia od dnia publikacji sentencji wyroku TSUE.
