Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 10 sierpnia 2021 r., sygn. II SA/Rz 638/21
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący SWSA Magdalena Józefczyk Sędziowie WSA Piotr Godlewski /spr./ WSA Paweł Zaborniak po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 10 sierpnia 2021 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Nisku na uchwałę Rady Gminy Jarocin z dnia 20 grudnia 2018 r. nr II.17.2018 w przedmiocie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie Gminy Jarocin I. stwierdza nieważność § 2 ust. 3, § 5 ust. 4 i ust. 5, § 9 ust. 2 i ust. 3 tiret 7, § 10, § 13 ust. 1 - 8 i § 14 Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie Gminy Jarocin stanowiącego załącznik do uchwały Rady Gminy Jarocin z dnia 20 grudnia 2018 r. nr II.17.2018; II. skargę oddala w pozostałym zakresie.
Uzasadnienie
II SA/Rz 638/21
U z a s a d n i e n i e
Przedmiotem skargi Prokuratora Rejonowego w Nisku jest uchwała Rady Gminy Jarocin z dnia 20 grudnia 2018 r. nr II.17.2018 w sprawie uchwalenia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązującego na terenie Gminy Jarocin.
W podstawie prawnej uchwały powołano art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2018 r., poz. 994 ze zm., dalej: u.s.g.) oraz art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2019 r., poz. 1437 ze zm., dalej: u.z.z.w.).
W/w uchwałę w części dotyczącej § 2 ust. 3, § 5 ust. 4 i 5, § 7, § 9 ust. 2-3, § 10 ust. 1, § 13 ust. 1-8 i § 14 zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie Prokurator Rejonowy w Nisku, zarzucając:
1. istotne naruszenie przepisu prawa materialnego, tj. art. 19 ust. 5 u.z.z.w. oraz § 143 w zw. z § 137 i § 149 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 200r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej (Dz.U. Nr 100, poz. 908) polegające na przekroczeniu upoważnienia ustawowego poprzez zamieszczenie w § 2 ust. 3 Regulaminu definicji legalnej wprowadzającej własne pojęcie "wodomierza dodatkowego", podczas, gdy rada gminy nie została upoważniona ustawowo do normowania aktem prawa miejscowego pojęć, którym wartość normatywną przypisał we własnym zakresie ustawodawca, jak też do formułowania definicji własnych pojęć;
