Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 3 marca 2022 r., sygn. II SA/Ol 50/22
Samorząd terytorialny
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) sędzia WSA Adam Matuszak po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 3 marca 2022 r. sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Elblągu z dnia 4 listopada 2021 r., nr XX/604/2021 w przedmiocie ustalenia opłaty za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych do systemów kanalizacji deszczowej stwierdza nieważność § 1 i § 2 zaskarżonej uchwały.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 13 grudnia 2021 r. (data wpływu do organu w dniu 16 grudnia 2021 r.) Wojewoda Warmińsko - Mazurski zaskarżył uchwałę nr XX/604/2021 Rady Miejskiej w Elblągu z dnia 4 listopada 2021 r. w sprawie ustalenia opłaty za odprowadzanie wód opadowych lub roztopowych do systemów kanalizacji deszczowej, żądając stwierdzenia nieważności uchwały w części obejmującej § 1 i § 2 uchwały.
Skarżący zarzucił uchwale, że została wydana z:
- naruszeniem art. 4 ust. 1 pkt 2) ustawy o gospodarce komunalnej w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 3) ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 16 pkt 61) - 64) ustawy Prawo wodne, poprzez ustalenie nieznanej w porządku prawnym opłaty, za nieznane ustawie "usługi komunalne", podczas gdy przepis art. 4 ust. 1 pkt 2) ustawy o gospodarce komunalnej, nie kreuje żadnego uprawnienia w zakresie wprowadzania nowych danin publicznych, określając jedynie kompetencje organu stanowiącego w zakresie ustalania cen i opłat za usługi komunalne,
- naruszeniem art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. f) ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i art. 167 ust. 3 Konstytucji RP, poprzez ustanowienie nieznanego ustawie, nowego źródła dochodu jednostki samorządu terytorialnego, podczas gdy art. 4 ust. 1 ww. ustawy, stanowi zamknięty katalog dopuszczalnych źródeł dochodów własnych gmin, w którym niesprecyzowane z nazwy w tym przepisie źródła dochodów muszą znajdować podstawę w innych przepisach, zaś żaden przepis jakiejkolwiek ustawy nie uprawnia gminy do pobierania od jednostek opłaty za usługę odprowadzania wód opadowych lub roztopowych do kanalizacji deszczowej,
