Wyrok WSA w Opolu z dnia 4 kwietnia 2023 r., sygn. II SA/Op 63/23
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kozicka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Marzena Łozowska Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski Protokolant st. insp. sądowy Katarzyna Stec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi T. H. na decyzję Prezesa A. Sp. z o.o. z siedzibą w N. z dnia 4 marca 2019 r., nr 3/2019 w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu za pośrednictwem A. Sp. z o.o. (dalej także: organ, Spółka) przez T. H. (dalej: "strona", "wnioskodawca", "skarżący"), decyzją z 4 marca 2019 r., nr 3/2019, Spółka – działając na podstawie art. 17 ust. 1 w związku z art. 16 w związku z art. 5 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 ze zm., obecnie: Dz. U. z 2022 r., poz. 902 ze zm.), dalej: ustaw lub u.d.i.p., po rozpatrzeniu wniosku strony z 19 lutego 2019 r. o udostępnienie informacji publicznej, tj. danych dotyczących wszystkich umów cywilno-prawnych zawartych w miesiącu styczniu 2019 r. – odmówiła udostępnienia informacji publicznej.
Argumentując podjęte rozstrzygnięcie organ na wstępie przybliżył dotychczasowy przebieg postępowania, według chronologii zdarzeń, wskazując przy tym prawne regulacje przedmiotu, a następnie uzasadnił podstawę i przyczyny objętego skargą rozstrzygnięcia. W tych ramach przypomniał, że wnioskodawca wnioskiem z 19 lutego 2019 r. przesłanym za pośrednictwem poczty elektronicznej i odebranym przez adresata w tym samym dniu, czyli 19 lutego 2019 r. wystąpił o udostępnienie informacji publicznej w zakresie wszystkich umów cywilno-prawnych zawartych w miesiącu styczniu 2019 r. Zaznaczył, że zapytanie objęte wnioskiem przedstawionym do zaopiniowania, co do zasady, jest zapytaniem o informację publiczną. Jednakże – na co zwrócił uwagę – przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej wprowadzają pewne ograniczenia w udzielaniu informacji publicznej. Stosownie zaś do art. 5 ust. 2 zdanie 1 u.d.i.p. prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu m.in. ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy. Następnie odwołując się do judykatury podniósł organ, że na tajemnice przedsiębiorcy składają się dwa elementy: materialny (np. szczegółowy opis sposobu wykonania usługi, jej koszt) oraz formalny - wola utajnienia danych informacji. Tajemnicę przedsiębiorstwa stanowią nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności – tak NSA w wyroku z 5 lipca 2013 r., sygn. akt I OSK 511/13 (orzeczenia sądów administracyjnych przywołane w uzasadnieniu dostępne są pod adresem: www.orzeczenia.nsa.gov.pl, CBOSA).
