Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 kwietnia 2023 r., sygn. I SA/Wr 429/22
Podatek od nieruchomości
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Haberka (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Andrzej Cichoń, Sędzia WSA Marta Semiczek, , Protokolant Starszy specjalista Edyta Luniak, , po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie 13 kwietnia 2023 r. sprawy ze skargi P. S.A. zs. w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z 14 kwietnia 2022 r. znak SKO/PO-413/249/2021 w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 r. I. uchyla decyzję w całości oraz uchyla w całości poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy Złotoryja z 8 września 2021 r. znak SF-11.3123.123.2021, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy na rzecz strony skarżącej kwotę 6 971 zł (sześć tysięcy dziewięćset siedemdziesiąt jeden złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi P. S.A. zs. w W. (dalej: strona, skarżąca, spółka) jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy (dalej: SKO, organ odwoławczy, organ drugiej instancji) z 14 kwietnia 2022 r. znak SKO/PO-413/249/2021 utrzymująca w mocy decyzję Wójta Gminy Złotoryja (dalej: Wójt, organ pierwszej instancji) z 8 września 2021 r. znak SF-11.3123.123.2021 w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty oraz odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 r.
Dotychczasowy przebieg postępowania.
Wnioskiem z 11 września 2014 r., do którego załączono korektę deklaracji, spółka zwróciła się o stwierdzenie nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2012 r. w kwocie 147 729,12 zł wykazując w skorygowanej deklaracji należne zobowiązanie w kwocie 466 048 zł. We wniosku powołała przepisy art. 2 ust. 2, art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2010 r., nr 95, poz. 613, ze zm.; dalej: u.p.o.l.) uzasadniając, że zadeklarowane do opodatkowania grunty oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jako: użytki rolne, nieużytki oraz grunty zadrzewione i zakrzewione, nie podlegały opodatkowaniu, gdyż nie były zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej. Wskazała, że zwolnieniu od opodatkowaniu podlegały również oddane w użytkowanie wieczyste grunty będące własnością Skarbu Państwa zajęte pod sztuczne zbiorniki wodne oraz grunty pod wodami płynącymi. Spółka podkreśliła, że przy opodatkowaniu gruntów zasadnicze znaczenie mają dane zawarte w ewidencji gruntów.
