Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 7 grudnia 2023 r., sygn. II SA/Ol 753/23
Planowanie przestrzenne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Piotr Chybicki (spr.) Sędziowie sędzia WSA Ewa Osipuk sędzia WSA Tadeusz Lipiński po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 7 grudnia 2023 r. sprawy ze skargi Z. T. na decyzję Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...], nr [...] w przedmiocie sprzeciwu do zgłoszenia w sprawie budowy obiektu 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; 2) zasądza od Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na rzecz skarżącej Z.T. kwotę 980 (dziewięćset osiemdziesiąt) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewoda Warmińsko-Mazurski (Wojewoda), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r., poz. 775, zwana dalej k.p.a.), po rozpatrzeniu odwołania Z. T. od decyzji Starosty Piskiego (Starosta, organ I instancji) z 14 kwietnia 2023 r. zgłaszającej sprzeciw w sprawie budowy szczelnego zbiornika na gnojownicę na działce o nr geod. [x1], obręb O., gmina O1. objęte zgłoszeniem z 2 kwietnia 2023 r.- utrzymał w całości w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
Wojewoda podzielił stanowisko Starosty o niezgodności planowanej budowy szczelnego zbiornika z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczącego przedmiotowej działki w obrębie O., gminy O1. (Uchwała Nr XXXIV/551/05 Rady Miejskiej w O. z dnia 29 czerwca 2005 r.). A mianowicie zgodnie z planem część działki na której Inwestor usytuował zbiornik na gnojowicę oznaczona jest symbolem ZL-tereny lasów i gruntów do zalesienia. W tym zakresie powołał się zapis § 95 pkt 2 ustaleń planu mówiący o tym, iż teren należy pozostawić w całości jako teren biologicznie czynny oraz pkt 3, zakazujący realizacji jakiejkolwiek zabudowy w tym: siedliskowej, letniskowej, gospodarczej i usługowej oraz zagospodarowania poza obiektami służącymi gospodarce leśnej lub wodnej, infrastruktury technicznej lub niezbędnymi dla ochrony przeciwpożarowej. Konkludował, że zgłoszony szczelny zbiornik na gnojowicę nie wypełnia powyższych ustaleń prawa miejscowego. Nie jest on elementem zagospodarowania terenu tymczasowym w myśl art. 3 pkt 5 P.b.
