Awans zawodowy nauczycieli krok po kroku
Eugenia Poterewicz
Elżbieta Zajączkowska-Matejko
Wstęp
Celem Poradnika jest przekazanie informacji o sposobie postępowania i procedurach związanych z uzyskiwaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli, ze wskazaniem ich uprawnień i obowiązków w tym postępowaniu.
Poradnik zawiera również przedstawione w formie graficznej schematy mające na celu usystematyzowanie wiedzy o procedurach awansu zawodowego nauczycieli i tym samym ułatwienie Czytelnikowi poruszanie się po przepisach umieszczonych w różnych aktach normatywnych.
System awansu zawodowego nauczycieli został wprowadzony w 2000 r. jako znaczący element reformy oświatowej. Ma na celu zmotywowanie nauczycieli do pozyskiwania coraz wyższych kwalifikacji, stałego doskonalenia się, a tym samym podnoszenia kompetencji pedagogicznych niezbędnych w realizacji zadań reformy. Oprócz podejmowania działań na rzecz doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego, nowy system awansu zawodowego ma przyczynić się do wzrostu prestiżu zawodowego nauczyciela i podniesienia atrakcyjności tego zawodu.
Nowelizacja Karty Nauczyciela z 18 lutego 2000 r. była integralnie związana z wprowadzoną reformą systemu oświaty. Jej podstawowym założeniem było wdrożenie koncepcji statusu zawodowego nauczyciela, umożliwiającej mu rzeczywisty awans zawodowy i płacowy.
System awansu zawodowego został ściśle powiązany z systemem wynagrodzeń nauczycieli, który w istotny sposób uzależnił wynagrodzenie nauczycieli od:
● posiadanego stopnia awansu zawodowego,
● kwalifikacji,
● jakości świadczonej pracy.
Wraz z nowelizacją Karty Nauczyciela zostało wprowadzone pojęcie "stopień awansu zawodowego nauczyciela" oraz ustalono cztery stopnie tego awansu:
● nauczyciel stażysta,
● nauczyciel kontraktowy,
● nauczyciel mianowany,
● nauczyciel dyplomowany.
W Poradniku przedstawiono funkcjonujące obecnie procedury awansu zawodowego nauczycieli, uzyskanego po odbyciu stażu i przeprowadzeniu odpowiednio postępowania kwalifikacyjnego lub postępowania egzaminacyjnego, jak również wskazano wyjątki od tej zasady.
