Jak wybrać elektroniczną skrzynkę podawczą
Od 1 maja 2008 r. samorządy mają przyjmować pisma drogą elektroniczną. Dokumenty od mieszkańców będą przekazywane poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą, czyli konto www umożliwiające skuteczną prawnie komunikację z urzędem. Jednostki, które zamierzają dopiero wdrożyć to rozwiązanie, mają do wyboru albo darmową aplikację przygotowaną przez resort spraw wewnętrznych, albo rozwiązania oferowane przez firmy komercyjne.
Obowiązek przyjmowania pism, podpisanych elektronicznie, nakłada na samorządy ustawa z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. nr 130, poz. 1450 z późn. zm.). Zgodnie z art. 58 ust. 2, od 1 maja 2008 r. samorządy umożliwią podmiotom posiadającym podpis cyfrowy wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej.
Skrzynka darmowa czy rynkowa
W związku z nowym obowiązkiem Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, w ramach projektu Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP), opracowało skrzynkę podawczą, którą bezpłatnie będzie udostępniać zainteresowanym samorządom. Projekt ePUAP, a także elektroniczna skrzynka podawcza (ESP) od strony technicznej opracowywane są przez firmę Comarch. Przyjmowanie wniosków od samorządów chcących zaimplementować ministerialną skrzynkę rozpocznie się od kwietnia br. (więcej informacji na stronie www.epuap.mswia.gov.pl).
