Wzorcowa instrukcja kasowa w jednostkach oświatowych
Magdalena Rypińska
Wstęp
Podstawą gospodarki finansowej każdej oświatowej jednostki budżetowej jest plan finansowy, który jest planem dochodów i wydatków, ma więc charakter kasowy.
Część dochodów i wydatków pobierana jest i dokonywana za pośrednictwem rachunku bieżącego, zazwyczaj jednak charakter działalności jednostki oświatowej wymaga pobierania niektórych dochodów i dokonywania niektórych wydatków za pomocą gotówki. Wymaga to zorganizowania w jednostce kasy, co wiąże się z:
● przygotowaniem pomieszczenia,
● zapewnieniem narzuconych prawem zabezpieczeń,
● wskazania osoby, która będzie się zajmowała obrotem gotówkowym i która ze względu na szczególny charakter tego obrotu powinna spełnić określone warunki (np. nie być karana przynajmniej za przestępstwa przeciwko mieniu i dokumentom).
Ponadto obrót kasowy wymaga uregulowania w wewnętrznych przepisach jednostki, czyli opracowania instrukcji kasowej.
Poradnik przedstawia wzorcową instrukcję kasową z komentarzem, uwzględniającą problematykę jednostek oświatowych.
W Poradniku przedstawiono:
● miejsce i znaczenie obrotu gotówkowego w całości obrotu pieniężnego,
● zasady organizacji i zabezpieczenia kasy na podstawie obowiązujących przepisów,
● powiązanie obrotu kasowego z prowadzonymi rachunkami bankowymi,
● zasady funkcjonowania rachunków dochodów własnych (a co za tym idzie - gospodarki kasowej w ramach dochodów własnych).
Jeden z rozdziałów Poradnika poświęcono dokumentacji obrotu gotówkowego, ze wskazaniem typowych dokumentów kasowych, zasad ich sporządzania oraz szczególnych zasad postępowania z niektórymi z nich.
Omówiono również szczegółowe zasady kontroli i inwentaryzacji kasy.
W trzeciej części Poradnika przedstawiono wzór oraz przykład instrukcji kasowej, a w ostatniej - w formie pytań i odpowiedzi - omówiono problemy związane z prowadzeniem gospodarki kasowej.
1. Organizacja obrotu pieniężnego w jednostkach oświatowych
Gospodarka kasowa jest częścią obrotu pieniężnego w jednostce oświatowej, na który składa się obrót gotówkowy (kasa) i bezgotówkowy (realizowany przede wszystkim poprzez operacje bezgotówkowe na rachunkach bankowych). Obrót bezgotówkowy jest ściśle powiązany z obrotem gotówkowym. Rodzaje posiadanych środków oraz rachunki bankowe posiadane przez daną jednostkę oświatową w dużej mierze wpływają na kształt prowadzonej gospodarki kasowej. W rozdziale tym przedstawiono:
