Jak postępować z niepodjętymi depozytami w jednostkach sektora finansów publicznych
Samorządy, a także pozostałe jednostki sektora finansów publicznych, często spotykają się z problemem niepodjętych depozytów. Niestety, nie można ich przekazać na dochody jednostki samorządu terytorialnego.
Z depozytami najczęściej spotykamy się w sądzie. Dzięki możliwości złożenia depozytu sądowego dłużnik może zostać zwolniony z obowiązku, którego z przyczyn od siebie niezależnych nie może wykonać. Jednak depozyty mogą zostać złożone również na rzecz jednostek sektora finansów publicznych. Problem powstaje wtedy, gdy depozytów tych nie podjęto lub nie można ich zwrócić. Przepisy regulujące zasady i tryb likwidacji depozytów znajdujących się w dyspozycji jednostek sektora finansów publicznych, zawarte są w ustawie z 18 października 2006 r. o likwidacji niepodjętych depozytów (dalej: u.l.n.d.). Oznacza to, że u.l.n.d. dotyczy: gmin, powiatów, samorządu województwa oraz ich związków, jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, państwowych i samorządowych funduszy celowych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, państwowych szkół wyższych, państwowych i samorządowych instytucji kultury, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Narodowego Funduszu Zdrowia, Państwowej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych, innych państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych.
