OŚWIATA
Jak można zorganizować przedszkola
Od momentu rozszerzenia możliwości tworzenia przedszkoli w różnych formach organizacyjnych rośnie zainteresowanie tą działalnością ze strony samorządu, rodziców i organizacji pozarządowych. A dodatkową zachętą do tworzenia nowych przedszkoli są przewidziane na ten cel środki z funduszy europejskich.
Stopień uczęszczania dzieci do przedszkola w Polsce jest ciągle znacznie mniejszy niż w innych krajach europejskich. Dotyczy to zwłaszcza dzieci z terenów wiejskich. Dzięki realizacji w latach 2005-2008 pilotażowego program „Alternatywne formy edukacji przedszkolnej”, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), utworzono blisko 800 ośrodków przedszkolnych na wsiach. Wsparcie z programu podniosło procentowy udział dzieci wiejskich w edukacji przedszkolnej w 2006 r. z 13% do ponad 19%. W miastach sytuacja jest znacznie lepsza - 58% dzieci w 2006 r. uczęszczało do przedszkola. To jednak wciąż niewiele w porównaniu do ponad 70% średniej wielu krajów unijnych.
