Oświata
Indywidualna pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu
Czy gmina ma prawo odmówić przyznania przedszkolom publicznym dodatkowych godzin na indywidualne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej przedszkolakom?
Stan faktyczny
Gmina otrzymuje coraz więcej wniosków z przedszkoli publicznych o przyznawanie dodatkowych godzin na realizację zadań pomocy psychologiczno-pedagogicznej poszczególnych wychowanków (w tym trzy- i czteroletnich). Jako argument przedkładane są informacje lub opinie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, które zawierają zalecane formy pomocy oraz wskazania do pracy z dzieckiem dla rodziców i nauczycieli (nie są to opinie o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego przygotowania przedszkolnego). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (dalej: rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej) nie obliguje do przyznawania w takich sytuacjach dodatkowych godzin na pracę indywidualną z wychowankami, ale do pomocy "w trakcie bieżącej pracy z uczniem (wychowankiem)". W budżecie gminy brakuje środków na te formy pracy indywidualnej, tym bardziej że na rok bieżący zostały przyznane dla przedszkoli dodatkowo godziny na zajęcia logopedyczne oraz zrealizowane obowiązki dotyczące orzeczonych indywidualnych przygotowań do realizacji obowiązku przedszkolnego pięcio- i sześciolatków. A w celu realizacji indywidualnych wniosków rodziców i przedszkoli gmina musiałaby m.in. utworzyć dodatkowe etaty nauczycielskie.
