Rada szkoły
Rada szkoły jest społecznym organem szkoły, niezależnym od dyrektora i rady pedagogicznej. Reprezentuje ogół nauczycieli, rodziców uczniów i uczniów danej szkoły. Tworzenie rad szkół nie jest obowiązkowe, ustawa o systemie oświaty w art. 50 ust. 1 wskazuje, że w szkołach może działać ten organ.
Powstanie rady szkoły organizuje dyrektor szkoły z własnej inicjatywy albo na wniosek rady rodziców, a w przypadku gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych także na wniosek samorządu uczniowskiego (art. 51 ust. 9 ustawy o systemie oświaty).
Rady szkoły nie powołuje się w szkołach, w których ze względu na specyfikę organizacji pracy i zadania nie ma możliwości wyłonienia stałej reprezentacji rodziców i uczniów. W szkołach, w których rada szkoły nie została powołana, zadania rady wykonuje rada pedagogiczna (art. 52 ust. 2 ustawy o systemie oświaty).
1. Skład osobowy rady szkoły
W skład rady szkoły wchodzą w równej liczbie:
● nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
● rodzice wybrani przez ogół rodziców,
● uczniowie wybrani przez ogół uczniów
- art. 51 ust. 1 ustawy o systemie oświaty.
Statut szkoły może przewidywać rozszerzenie składu rady o inne niż wymienione osoby (art. 51 ust. 3 ustawy o systemie oświaty). Do kręgu tych osób należeć mogą np. przedstawiciele pracowników szkoły niebędących nauczycielami. Nie mogą to być jednak reprezentanci innych organów szkolnych, np. członkowie rady pedagogicznej czy dyrektor.
W skład rady szkoły nie wchodzą uczniowie:
● przedszkoli oraz szkół podstawowych, z wyłączeniem szkół dla dorosłych,
● szkół specjalnych z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym lub głębokim,
● szkół, w których nie tworzy się samorządu uczniowskiego ze względu na konieczność stosowania w szkole organizacji nauki i metod pracy, a także ze względów wychowawczych, opiekuńczych i resocjalizacyjnych.
Ograniczenia dotyczące uczniów wynikają z faktu, że ze względu na wagę podejmowanych rozstrzygnięć uczniowie wchodzący w skład rady szkoły muszą już posiadać odpowiedni stopień rozwoju intelektualnego i psychicznej dojrzałości.
