Egzekucja opłaty reklamowej
Od 11 września br. gminy mogą zdecydować, że na ich obszarze będzie pobierana opłata reklamowa. Jak w przypadku każdej należności stanowiącej dochód budżetu lokalnego, samorządy mogą stanąć przed koniecznością egzekucji tej opłaty. Procedura w tym zakresie będzie zależeć od wybranego sposobu poboru opłaty reklamowej.
W ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.) ustawodawca uregulował nie tylko konstrukcję stanowiących w całości dochodów gminnych budżetów podatków (od nieruchomości i od środków transportowych), lecz także opłat lokalnych (miejscowej, targowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów). Do katalogu tych opłat dodano od 11 września 2015 r. (na podstawie ustawy z 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu) opłatę reklamową.
Postępowanie egzekucyjne
Skoro jest to należność, której obowiązek zapłaty może na terenie danej gminy wprowadzić jej organ stanowiący (art. 17a u.p.o.l.), to wszelkie czynności związane z jej naliczaniem będą podejmowane przez organy władzy wykonawczej w osobach wójtów, burmistrzów czy prezydentów miast (dalej: wójt). To, w połączeniu z art. 2 § 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa), oznacza, że Ordynacja podatkowa będzie stosowana w zakresie ustalania tej opłaty, a zwłaszcza jej dział III dotyczący zobowiązań podatkowych.
