Gminy mają kłopoty z opanowaniem billboardowego chaosu
Miasta, które chcą uporządkować zasady umieszczania reklam zewnętrznych na swoim terenie, mogą natrafić na wiele problemów. Jednym z najważniejszych może być niespójność przepisów nowej uchwały reklamowej z obowiązującym na danym terenie prawem miejscowym. W rezultacie może się okazać, że wraz z procedowaniem uchwały reklamowej konieczne będzie prowadzenie równoległych prac nad zmianą planu przestrzennego.
Obowiązująca już prawie dwa lata ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (dalej: ustawa krajobrazowa) wprowadziła zmiany do aż 11 ustaw. Niewątpliwie, jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie do ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: u.p.z.p.) tzw. gminnej uchwały reklamowej. W tym akcie prawa miejscowego władze lokalne mają możliwość określenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, a także ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
