Ewidencja księgowa typowych operacji w jednostkach oświatowych - część III
Wstęp
Lipcowy "Poradnik Oświatowy" (7/2016) to trzecia i ostatnia część cyklu: Ewidencja księgowa typowych operacji w jednostkach oświatowych. W części tej omówione zostały typowe operacje gospodarcze występujące w szkołach i innych jednostkach oświatowych na kontach zespołów:
● 5 "Koszty według typów działalności i ich rozliczenie",
● 6 "Produkty",
● 7 "Przychody, dochody i koszty",
● 8 "Fundusze, rezerwy i wynik finansowy"
- oraz na kontach pozabilansowych.
Całość dopełnia szczegółowa analiza sprawozdania finansowego, zawierająca opis podstawowych zasad jego sporządzania, a także tabelaryczne zestawienia obrazujące:
● przeksięgowanie przychodów i kosztów na dzień 31 grudnia (zarówno dla jednostek prowadzących ewidencję tylko w Zespole 4, jak i w zespołach 4 i 5),
● powiązanie pozycji rachunku zysków i strat z kontami ewidencji księgowej,
● powiązanie kont kosztowych z paragrafami klasyfikacji budżetowej dla szkoły lub placówki oświatowej,
● powiązanie niektórych pozycji zestawienia zmian w funduszu szkoły lub placówki oświatowej z kontami księgowymi,
● powiązanie poszczególnych pozycji bilansu szkoły lub placówki oświatowej z saldami kont księgowych.
4.6. Ewidencja księgowa na kontach Zespołu 5 "Koszty według typów działalności i ich rozliczenie"
Konta Zespołu 5 "Koszty według typów działalności i ich rozliczenie" służą do ewidencji rozliczenia kosztów w układzie kalkulacyjnym.
Na kontach Zespołu 5 nie księguje się:
● kosztów finansowych,
● pozostałych kosztów operacyjnych,
● kosztów zwiększających wartość środków trwałych w budowie oraz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, które umarzane są stopniowo,
● kosztów działalności finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i funduszy celowych.
Konto 500 "Koszty działalności podstawowej"
Konto 500 służy do ewidencji kosztów działalności podstawowej, do której zalicza się poszczególne typy działalności stanowiące zasadnicze przedmioty działania, zgodne z celem utworzenia jednostki.
