Nadzór
Czy projekt statutu i zmiany statutu związku międzygminnego wymagają zgody wojewody
Zagadnienie tworzenia związków międzygminnych i dokonywania zmian w obszarze ich funkcjonowania od dawna jest przedmiotem pogłębionej analizy zarówno przedstawicieli nauki, jak i praktyków. Ponieważ procedura ta ciągle dostarcza nowych pytań, warto poznać jej najnowsze interpretacje.

KAMILLA GROBICKA-MADEJ
radca generalny ZUW w Szczecinie, doktorant WPiA US
Procedura, jakiej poddawane były projekty tworzenia związku międzygminnego, uznawana była powszechnie za długotrwałą i skomplikowaną, zatem w celu jej uproszczenia i skrócenia wprowadzone zostały stosowne przepisy zawarte w ustawie z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym i niektórych innych ustaw.
Przypomnijmy, że związki międzygminne tworzy się, zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.), w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, jak również w celu wspólnej obsługi, w szczególności administracyjnej, finansowej i organizacyjnej:
● jednostek organizacyjnych gminy zaliczanych do sektora finansów publicznych,
