Oświata
Jaka jest rola i znaczenie kuratorów po zmianach w systemie oświaty
Nowelizacja przepisów ustawy o oświacie poprzez przyznanie kuratorom oświaty nowych kompetencji i zmianę zasad ich powoływania ugruntowała ich status prawny. W wyniku wprowadzonych zmian umocniona została ich pozycja i rola, zarówno w zakresie zarządzania oświatą, sprawowania nadzoru pedagogicznego nad jednostkami oświatowymi, jak i nadzoru nad kształtowaniem sieci szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych, a także zakładania i likwidacji jednostek oświatowych.
DR ANNA RYL
Obowiązek uzyskania przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) pozytywnej opinii kuratora oświaty w sprawie ustalenia sieci publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i szkół, założenia publicznej placówki doskonalenia nauczycieli i biblioteki pedagogicznej oraz likwidacji szkoły, przedszkola lub placówki oświatowej, wpływa na zacieśnienie współpracy między samorządem terytorialnym a kuratoriami oświaty. Ponadto powoduje, że JST muszą liczyć się ze zdaniem kuratora, gdyż wydanie przez niego decyzji negatywnej w opiniowanych sprawach zablokuje działalność samorządu.
Z kolei wymóg uzyskania pozytywnej opinii kuratora przez osobę prawną inną niż JST lub osobę fizyczną w sprawie założenia szkoły lub placówki publicznej sprawia, że kuratorzy mają realny wpływ na liczbę jednostek oświatowych zakładanych przez te osoby. Nadanie kuratorowi uprawnień w zakresie opiniowania arkuszy organizacji publicznych szkół i placówek, a także planów pracy publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, wpływa na możliwość oddziaływania kuratora na działalność tych jednostek. Zaś przyznana kuratorowi kompetencja dokonywania w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oceny pracy dyrektora szkoły oraz nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły, prowadzi do bliskiej współpracy z JST, a w zakresie edukacji oddziałuje w szczególności na utrzymanie odpowiedniego poziomu dydaktycznego i wychowawczego szkoły.
