SP-1 – sprawozdawczość w zakresie podatków lokalnych w dobie epidemii
Rok 2020 to już trzeci rok funkcjonowania sprawozdania SP-1. Jaki obraz podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego wyłania się z tych trzech lat sprawozdawczości? Czy prawidłowe wypełnienie sprawozdania może być w tym roku łatwiejsze niż w pierwszych latach jego funkcjonowania? Jaki wpływ ma na prezentowane w nim dane epidemia i rozwiązania tarcz antykryzysowych? Na te i inne pytania odpowiadamy w tekście.
W styczniowym numerze gazety, w artykule pt. „Część A sprawozdania SP-1 - jak prawidłowo wypełnić (GSiA nr 1/2020, s. 45), pisaliśmy o obowiązkach obciążających wójta, burmistrza lub prezydenta miasta jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego. To wtedy bowiem przypadał termin złożenia części A sprawozdania SP-1, w której organy te wykazywały:
- wysokość stawek podatku od nieruchomości,
- średnią cenę skupu żyta i średnią cenę sprzedaży drewna określone uchwałą rady gminy i przyjmowane na potrzeby wymiaru odpowiednio podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na terenie gminy w danym roku podatkowym.
Warto przypomnieć, że w ramach przysługującego im władztwa podatkowego gminy mają m.in. prawo:
- podejmowania decyzji o poborze lub rezygnacji z poboru opłat lokalnych,
- ustalania (z uwzględnieniem stawek maksymalnych) stawek podatków i opłat lokalnych,
- różnicowania wysokości stawek ze względu na przedmiot opodatkowania,
- wprowadzania zwolnień przedmiotowych innych niż ustawowe,
- zarządzania poboru niektórych podatków i opłat lokalnych w drodze inkasa, wyznaczania inkasentów i określania wysokości wynagrodzenia za inkaso.
