Gdy wniosek o informację o środowisku trafił do niewłaściwego organu – zwrot czy przekazanie sprawy?
PYTANIE: Do burmistrza wpłynął wniosek o udostępnienie informacji o środowisku. Burmistrz ustalił, że nie ma żądanych danych, gdyż sprawa dotyczy pozwolenia zintegrowanego, które wydał starosta. Czy burmistrz powinien taki wniosek zwrócić, czy też przekazać go do podmiotu właściwego, a więc tego, który takie informacje ma – w tej sytuacji do starosty?
ODPOWIEDŹ: Gdy można ustalić podmiot, który ma informacje o środowisku, wówczas burmistrz nie może wniosku zwrócić, ale powinien przekazać organowi właściwemu, który je ma – w tym przypadku staroście.
Prawo wynika z przepisów
Art. 74 ust. 3 Konstytucji RP stanowi, że każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska. Zasadę tę potwierdza art. 4 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (dalej: u.i.o.ś.). W związku z tym przyjmuje się w orzecznictwie i piśmiennictwie, że każda informacja o środowisku podlega udostępnieniu, chyba że organ ochrony środowiska wykaże, na podstawie przepisów ustawy, że w konkretnej sprawie nie ma możliwości udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 30 lipca 2021 r., sygn. akt III OSK 3750/21).
