BHP przy pracy z azbestem – nowe limity i dokładniejsze pomiary stopnia ekspozycji
Azbest to ogólna nazwa grupy włóknistych krzemianów mineralnych występujących naturalnie w środowisku. Niegdysiejsza popularność azbestu wynikała z jego niezwykłej trwałości, odporności na ciepło i korozję oraz doskonałych właściwości izolacyjnych, co czyniło go idealnym materiałem w wielu gałęziach przemysłu. Pozytywne właściwości azbestu zeszły jednak na drugi plan w momencie, w którym zrozumiano, że produkcja, renowacja czy rozbiórka materiałów z jego zawartością niesie szczególne zagrożenie dla pracowników. Obecnie jego stosowanie jest ściśle regulowane, a na pracodawców, których pracownicy wykonują pracę z wykorzystaniem azbestu, nałożono wiele obowiązków.
Materiał idealny?
Istnieje kilka rodzajów azbestu, wśród których wymienić można chryzotyl (tzw. azbest biały), krokidolit (tzw. azbest niebieski), amozyt (tzw. azbest brązowy), antofyllit, tremolit i aktynolit. Wyróżnia się również materiały azbestopodobne, takie jak attapulgit, sepiolit, talk włóknisty, wollastonit, serpentynit włóknisty, antugoryt włóknisty oraz zeolity włókniste. Wszystkie powyższe minerały występują naturalnie w przyrodzie w postaci wiązek włókien, cechując się niezwykłą wytrzymałością i odpornością na działanie czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych.
Właściwości azbestu oraz niskie koszty związane z jego przetwarzaniem sprawiły, że stał się on materiałem powszechnie stosowanym. Wykorzystywany był w wielu dziedzinach gospodarki, m.in. do wyrobu materiałów:
1) azbestowo-cementowych, np. pokrycia dachowe, rury ciśnieniowe, płyty okładzinowe i elewacyjne;
2) izolacyjnych, np. przy izolacji przewodów i kotłów;
3) uszczelniających, np. tektur, płyt azbestowo-kauczukowych i szczeliw plecionych;
4) ciernych, np. okładzin ciernych i taśm hamulcowych;
5) tekstylnych, np. tkanin ognioodpornych;
6) hydroizolacyjnych, np. kitów uszczelniających, zapraw gruntujących i płytek podłogowych.
Wyroby zawierające azbest dzieli się w zależności od trwałości i ilości zastosowanego spoiwa wiążącego na:
- twarde (niekruche, sztywne), o gęstości >1000 kg/m3, charakteryzujące się dużym stopniem zwięzłości i udziałem spoiwa. Ze względu na związanie azbestu w matrycy, niepozwalającej na łatwe generowanie włókien unoszących się w powietrzu, włókna azbestowe nie są na ogół wykrywane w powietrzu (tj. granica wykrywalności 0,01 włókna/ml), chyba że produkt jest fizycznie uszkadzany lub ścierany w momencie pomiaru;
- miękkie (kruche), o gęstości <1000 kg/m3, charakteryzujące się dużym procentowym udziałem azbestu, ale także łatwą degeneracją lub składem, który w łatwy sposób generuje pył azbestowy – włókna unoszące się w powietrzu (np. rozpylony limpet). Zazwyczaj nie powodują one wykrywalnych poziomów azbestu unoszącego się w powietrzu, chyba że zostaną fizycznie zakłócone przez znaczną część czasu monitorowania.
Zagrożenia związane z azbestem
Wyroby zawierające azbest będące w dobrym stanie technicznym oraz odpowiednio zabezpieczone nie stanowią istotnego zagrożenia dla zdrowia i życia. Zagrożenie pojawia się wówczas, gdy zaistnieje możliwość uwolnienia się włókien azbestowych do otoczenia, co może mieć miejsce zarówno podczas naruszenia struktury materiału, ale także w związku z naturalnym jego starzeniem.
Włókna azbestowe składają się z drobnych fibryli, które mogą rozdzielać się na coraz drobniejsze cząsteczki. Są one zbyt małe, by można je było zobaczyć gołym okiem, jednak z niezwykłą łatwością przenikają wszystkie osłony. Po przeniknięciu do organizmu drogą oddechową włókna gromadzą się w tkanki przypominające blizny w płucach, doprowadzając do ich degeneracji i chorób nowotworowych, w szczególności mezoteliomy, czyli raka cienkiej błony otaczającej płuca i innych narządów wewnętrznych. W przypadku połknięcia włókna mogą zagnieździć się również w przewodzie pokarmowym, skutkując powstaniem międzybłoniaka otrzewnej, raka krtani i raków przewodu pokarmowego.
Najbardziej znaną chorobą, na którą narażeni są pracownicy wykonujący pracę z azbestem jest azbestoza, polegającą na bliznowaceniu tkanek płuc na skutek wdychania dużych ilości azbestu przez okres wielu lat. Jednakże nawet przy krótkotrwałej ekspozycji, trwającej przez kilka dni, pracownicy narażeni są na chorobę, która może rozwijać się po wielu latach od narażenia. Każde narażenie może przyczyniać się do ryzyka zachorowania na chorobę powiązaną z czynnikiem rakotwórczym, jakim jest azbest.
Zagrożenie może wystąpić zarówno podczas wytwarzania wyrobów zawierających azbest, wykonywania napraw i renowacji, ale również sprzątania po tych działaniach, np. w związku z wyburzaniem budynków, do budowy których użyto azbest czy sprzątania po klęskach żywiołowych.
Nie istnieje „bezpieczny” poziom narażenia na azbest
Celem ochrony pracowników przed zagrożeniem zdrowia wynikającym z narażenia na działanie azbestu w miejscu pracy w dniu 19 września 1983 r. Rada Wspólnot Europejskich przyjęła dyrektywę 83/477/EWG w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy (druga dyrektywa szczegółowa w rozumieniu art. 8 dyrektywy 80/1107/EWG). Uregulowano w niej dopuszczalne wartości oraz inne szczegółowe wymagania, które zobowiązany był podjąć pracodawca, którego pracownicy w czasie pracy byli lub mogli być narażeni na działanie pyłu pochodzącego z azbestu lub materiałów zawierających azbest. Mimo iż stan wiedzy o wpływie azbestu na zdrowie pracowników na dzień przyjęcia dyrektywy nie był znaczący, pojawiła się świadomość o jego szkodliwym oddziaływaniu i konieczności ochrony przed tym zagrożeniem.
W dniu 30 listopada 2009 r. przyjęto ujednoliconą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2009/148/WE w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy. Nowa dyrektywa skonsolidowała dotychczasowe przepisy i zharmonizowała procedury ochrony pracowników. Przewidziano w niej stały poziom ochrony przed ryzykiem wynikającym z narażenia zawodowego na działanie azbestu, określając ogólne zasady, które pozwalają państwom członkowskim na zapewnienie spójnego stosowania minimalnych wymogów.
Negatywny wpływ azbestu na pracowników był na bieżąco monitorowany. Zgodnie z europejskimi statystykami chorób zawodowych azbest stanowi zdecydowanie najczęstszą przyczynę nowotworów pochodzenia zawodowego – aż 78% tych nowotworów uznano w państwach członkowskich za związane z narażeniem na działanie azbestu. Stwierdzono, że narażeni są nie tylko pracownicy mający czynny kontakt z azbestem, ale również bierny, tj. pracownicy wykonujący pracę w pobliżu pracowników pracujących z materiałami zawierającymi azbest lub w pomieszczeniach, w których materiały zawierające azbest ulegają degradacji w strukturze budynków. Wyróżniono także narażenie wtórne, występujące w sytuacji, gdy osoby są narażone na działanie włókien azbestowych przyniesionych do domu przez osoby narażone zawodowo, głównie na odzieży lub we włosach.
Uznając dotychczasowe zapobieganie narażeniu za niewystarczające, w dniu 22 listopada 2023 r. Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej przyjęły dyrektywę 2023/2668 w sprawie zmiany dyrektywy 2009/148/WE w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy.
Ocena ryzyka i obowiązki wobec organów kontroli
W przypadku ryzyka narażenia pracowników, wykonujących jakiekolwiek prace, na działanie pyłu azbestowego pracodawcy są zobowiązani do oceny ryzyka poprzez określenie rodzaju ryzyka i stopnia narażenia pracowników. Pracodawca nie ma w tym zakresie pełnej swobody, ocena ryzyka jest konsultowana z pracownikami lub ich przedstawicielami i podlega weryfikacji, jeżeli zachodzi podejrzenie, że jest nieprawdziwa lub gdy nastąpiła znacząca zmiana warunków pracy.
O wykonywaniu przez pracowników pracy z azbestem musi być powiadomiona Państwowa Inspekcja Sanitarna, która musi otrzymać co najmniej krótki opis:
1) lokalizacji miejsca prac i, w stosowanych przypadkach, konkretnych obszarów, w których mają być prowadzone prace;
2) rodzaju i ilości azbestu, który został użyty lub z którym jest styczność;
3) przeprowadzanych prac i zastosowanych procesów, w tym dotyczących ochrony i odkażania pracowników, utylizacji odpadów oraz, w stosowanych przypadkach, wymiany powietrza podczas pracy w pomieszczeniach zamkniętych;
4) liczby pracowników, wykazu pracowników, którzy mogą zostać przydzieleni do danego obiektu, indywidualnych zaświadczeń o szkoleniu pracowników oraz daty ostatniej oceny stanu zdrowia pracowników;
5) daty rozpoczęcia i czasu trwania prac;
6) podjętych środków, w tym przeglądu stosowanego sprzętu, w celu ograniczenia narażenia pracowników na działanie azbestu.
Informacja powinna być dostępna również dla pracowników lub ich przedstawicieli. Pracodawca ma również obowiązek jej aktualizowania w przypadku zmiany warunków pracy, które mogą spowodować znaczny wzrost narażenia na działanie pyłu azbestowego.
Od obowiązku zawiadamiania Państwowej Inspekcji Sanitarnej można odstąpić w przypadku, w którym narażenie pracownika jest sporadyczne i o niskiej intensywności oraz jeżeli z wyników oceny ryzyka jasno wynika, że odpowiednia wartość dopuszczalna nie będzie przekroczona w powietrzu w obszarze pracy, jeżeli praca obejmuje:
1) krótkie, niewykonywane ciągle prace konserwacyjne, w których wykorzystuje się tylko materiały bez cech kruchości;
2) usuwanie bez niszczenia nienaruszonych materiałów, w których włókna azbestowe są mocno związane z podłożem;
3) obudowywanie lub zabezpieczanie materiałów zawierających azbest, jeżeli są one w dobrym stanie;
4) monitorowanie i kontrolę atmosfery oraz pobieranie próbek w celu sprawdzenia czy dany materiał zawiera azbest.
Eliminowanie i ograniczanie narażenia
Przepisy nakazują przedkładać usuwanie azbestu nad inne formy postępowania z azbestem. Jeżeli nie jest to możliwe, narażenie pracowników na działanie pyłu azbestowego powinno być ograniczone do minimum, a w każdym przypadku do najniższego poziomu, jaki jest możliwy z technicznego punktu widzenia, albowiem nie można naukowo określić poziomu, poniżej którego narażenie nie powoduje niekorzystnych skutków dla zdrowia.
Nowelizacja dyrektywy dziesięciokrotnie zmniejszyła limit ekspozycji pracowników na azbest poprzez ustalenie zależności między narażeniem a ryzykiem i określenie dopuszczalnej wartości narażenia zawodowego poprzez uwzględnienie dopuszczalnego poziomu nadmiarowego ryzyka, tj. wiążącą wartość dopuszczalną, której nie wolno przekraczać:
1) stężenia przekraczającego 0,01 włókna na cm3 jako średnia ważona w przeliczeniu na ośmiogodzinny okres odniesienia (TWA) – poziom dopuszczalny do 20 grudnia 2029 r.;
2) stężenia przekraczającego 0,01 włókna na cm3 jako średnia ważona w przeliczeniu na ośmiogodzinny okres odniesienia (TWA), przy czym uwzględniane są tylko włókna o długości większej niż 5 mikrometrów, szerokości mniejszej niż 3 mikrometry i stosunku długości do szerokości większym niż 3:1 albo 0,002 włókna na cm3 jako średnia ważona w przeliczeniu na ośmiogodzinny okres odniesienia (TWA) – poziom dopuszczalny od dnia 21 grudnia 2029 r.
Pomiary włókien azbestowych w powietrzu w miejscu pracy wykonuje się w regularnych odstępach czasu podczas określonych faz pracy w zależności od wyników wstępnej oceny ryzyka. Pobieranie próbek musi odzwierciedlać indywidualne narażenie pracownika na działanie pyłu pochodzącego z azbestu lub materiałów zawierających azbest, powinno być przeprowadzane po konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami, przez odpowiednio wykwalifikowane osoby.
Ograniczenie narażenia powinno mieć miejsce w szczególności poprzez zastosowanie się pracodawcy do następujących wskazań:
1) liczba pracowników narażonych lub potencjalnie narażonych na działanie pyłu pochodzącego z azbestu lub materiałów zawierających azbest musi być ograniczona do możliwie jak najniższej;
2) procesy technologiczne muszą być tak zaprojektowane, aby nie powstawał pył azbestowy, lub jeśli okaże się to niemożliwe, aby zapobiegać wydostawaniu się pyłu azbestowego do atmosfery, przez podjęcie takich środków jak:
a) ograniczanie emisji pyłu azbestowego,
b) odsysanie pyłu azbestowego bezpośrednio w miejscu jego powstawania,
c) ciągła sedymentacja włókien azbestowych zawieszonych w powietrzu;
3) pracownicy muszą podlegać odpowiedniej procedurze odkażania;
4) w przypadku prac prowadzonych w pomieszczeniach zamkniętych zapewnia się odpowiednią ochronę;
5) musi istnieć możliwość regularnego i efektywnego czyszczenia i konserwacji wszystkich obiektów i sprzętu używanych podczas prac z azbestem oraz muszą one być regularnie czyszczone i konserwowane;
6) azbest lub wydzielające pył materiały zawierające azbest muszą być składowane i transportowane w odpowiednich, szczelnych opakowaniach;
7) odpady inne niż powstałe w wyniku prac górniczych muszą być gromadzone i usuwane z miejsca pracy możliwie jak najszybciej, w odpowiednich, szczelnych opakowaniach z etykietami wskazującymi na obecność azbestu; z takimi odpadami należy postępować zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE z 19 listopada 2008 r. w sprawie odpadów oraz uchylającą niektóre dyrektywy.
W przypadku przekroczenia odpowiedniej wartości narażenia lub podejrzenia, że materiały zawierające azbest, które nie zostały zidentyfikowane przed rozpoczęciem prac, zostały naruszone na tyle, by spowodować powstanie pyłu, pracodawca ma obowiązek natychmiast wstrzymać prace do czasu podjęcia odpowiednich działań mających na celu ochronę narażonych pracowników. Jeśli narażenia nie da się ograniczyć innymi sposobami i przestrzeganie wartości dopuszczalnej narażenia wymaga stosowania indywidualnych środków ochrony dróg oddechowych, nie może to być sytuacja stała i ogranicza się ją do absolutnego minimum w odniesieniu do każdego pracownika.
Szkolenia i obowiązki informacyjne
Właściwe postępowanie z azbestem wymaga wiedzy i kwalifikacji. Z tego względu pracodawcy zobowiązani są do szkolenia wszystkich pracowników, którzy są lub mogą być narażeni na działanie pyłu zawierającego azbest. Szkolenia muszą być prowadzone w regularnych odstępach czasu, a ich zawartość merytoryczna musi być łatwo zrozumiała dla pracowników, tj. szkolenie musi umożliwiać zdobycie pracownikom niezbędnej wiedzy i niezbędnych umiejętności w zakresie profilaktyki i bezpieczeństwa.
Szkolenie powinno obejmować co najmniej następujące zagadnienia:
1) obowiązujące prawo państwa członkowskiego, w którym wykonywana jest praca;
2) właściwość azbestu i jego skutki dla zdrowia, w tym w połączeniu ze skutkami palenia tytoniu;
3) rodzaje wyrobów lub materiałów mogących zawierać azbest;
4) prace mogące spowodować narażenie na działanie azbestu oraz znaczenie środków profilaktycznych mających na celu zmniejszenie takiego narażenia;
5) bezpieczne metody pracy, kontrole narażenia i sprzęt ochronny;
6) odpowiednią rolę, rodzaj i dobór, granice skuteczności i prawidłowe stosowanie sprzętu ochronnego, w szczególności środków ochrony dróg oddechowych;
7) procedury ratunkowe w sytuacjach awaryjnych;
8) procedury odkażania;
9) utylizację odpadów;
10) wymogi w zakresie badań lekarskich.
Pracodawca ma również obowiązki informacyjne wobec pracowników lub ich przedstawicieli poprzez udostępnienie im informacji dotyczących:
1) potencjalnego zagrożenia zdrowia wynikającego z narażenia na działanie pyłu pochodzącego z azbestu lub materiałów zawierających azbest;
2) istnienia ustawowych dopuszczalnych wartości oraz potrzeby monitorowania powietrza;
3) wymagań higienicznych, łącznie z powstrzymywaniem się od palenia;
4) podejmowania środków ostrożności w związku z noszeniem i używaniem ochronnego sprzętu i ubrania;
5) specjalnych środków ostrożności minimalizujących narażenie na działanie azbestu.
Pracownicy lub ich przedstawiciele muszą mieć dostęp do wyników pomiarów poziomu stężenia azbestu w powietrzu i mogą uzyskać wyjaśnienia co do znaczenia tych wyników. W przypadku, w którym wyniki przekraczają dopuszczalną wartość, pracownicy, których to dotyczy, oraz ich przedstawiciele są możliwie jak najszybciej informowani przez pracodawcę o tym fakcie i jego przyczynach oraz biorą udział w konsultacjach co do środków, jakie należy podjąć.
Profilaktyczna opieka lekarska
Przed rozpoczęciem pracy w warunkach narażenia na działanie pyłu azbestowego pracodawca powinien przeprowadzić ocenę stanu zdrowia każdego z narażonych pracowników. Badanie zdrowia pracowników powinno być prowadzone zgodnie z zasadami i praktykami medycyny pracy i powinno uwzględniać przynajmniej następujące elementy:
1) prowadzenie i przechowywanie dokumentacji medycznej i zawodowej pracownika;
2) osobisty wywiad;
3) ogólne badania kliniczne, w tym szczególnie klatki piersiowej;
4) testy wydolności płuc (objętość i tempo przepływu powietrza przez układ oddechowy).
Aktualizacji oceny należy dokonywać co trzy lata i powinna mieć ona miejsce tak długo, jak długo trwa narażenie na działanie azbestu. Po ustaniu narażenia na działanie azbestu pracownikowi przedstawia się informacje i porady dotyczące możliwych badań stanu jego zdrowia.
Na podstawie oceny lekarz odpowiedzialny za opiekę medyczną pracowników doradza lub określa indywidualnie dla każdego pracownika ewentualne środki ochronne i zapobiegawcze. Istotne jest, aby lekarz uwzględniał różnice między płciami w narażeniu na działanie azbestu i powikłaniach zdrowotnych wynikających z takiego narażenia, aby sprawniej zapobiegać chorobom spowodowanym takim narażeniem i skuteczniej je wykrywać. Środki zalecone przez lekarza mogą obejmować nawet odsunięcie pracownika od wszelkich prac, przy wykonywaniu których jest on narażony na działanie azbestu.
Lekarz odpowiedzialny za opiekę medyczną pracowników ma również dostęp do rejestru pracowników uczestniczących w wykonywaniu prac narażających ich na działanie azbestu. Informacje w rejestrze określają rodzaj i czas trwania danej czynności oraz stopień narażenia poszczególnych pracowników.
Znaczący postęp w ochronie zdrowia i bezpieczeństwa
Ograniczenie kontaktu z azbestem to istotny warunek ochrony zdrowia i życia pracowników, azbest powoduje poważne choroby dające niewielkie szanse na przeżycie. Pozostaje globalnym wyzwaniem dla zdrowia zawodowego i publicznego i musi zostać rozwiązany poprzez ulepszoną politykę publiczną oraz zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy. Nowe przepisy będą lepiej chronić pracowników, gdyż obniżają pułap ekspozycji na azbest i unowocześniają sposób jego pomiaru na bardziej czułą metodę mikroskopią elektronową. Wprowadzają bardziej kompleksowe obowiązkowe przeszkolenie pracowników, obejmujące elementy teoretyczne i praktyczne dotyczące bezpiecznych praktyk pracy, procedur awaryjnych i stosowania sprzętu ochronnego. Uznając, że kobiety mogą być narażone na inne rodzaje narażenia, szczególnie w przypadku narażenia wtórnego, nowelizacja podkreśla potrzebę stosowania podejścia uwzględniającego płeć przy monitorowaniu i leczeniu chorób związanych z azbestem. Nowelizacja zgodna jest z szerszymi celami europejskiego planu Beating Cancer Plan i Europejskiego Zielonego Ładu, podkreślając holistyczne podejście Unii Europejskiej do zrównoważonego rozwoju zdrowia i środowiska.
- dyrektywa z 19 września 1983 r. Rady Wspólnot Europejskich 83/477/EWG w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy,
- dyrektywa z 30 listopada 2009 r. Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2009/148/WE w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy,
- dyrektywa z 22 listopada 2023 r. Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2023/2668 w sprawie zmiany dyrektywy 2009/148/WE w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy,
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z 6 sierpnia 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie okresowych badań lekarskich pracowników zatrudnionych w zakładach, które stosowały azbest w produkcji.
Monika Czekanowicz
radca prawny, prawnik w kancelarii Raczkowski sp.k.
