MF: Refundacja wynagrodzenia w ramach robót publicznych: dochód budżetowy czy zmniejszenie wydatków?
Dylemat księgowy, czy dany wpływ zaliczyć jako dochód budżetowy, czy uznać go za wpływ pomniejszający wydatki, występuje w wielu jednostkach. Przedstawimy częsty przypadek refundacji otrzymywanej przez jednostkę z urzędu pracy. Artykuł powstał na podstawie pisma Ministerstwa Finansów z 7 sierpnia 2019 r. (sygn. BP1.4102.19.2019) stanowiącego odpowiedź na pytanie Środowiskowego Domu Samopomocy.
Wśród instrumentów rynku pracy przewidzianych w ustawie z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej: ustawa o promocji zatrudnienia) są tzw. roboty publiczne.
Roboty publiczne jako instrument promocji zatrudnienia
Przez roboty publiczne należy rozumieć zatrudnienie na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy bezrobotnego przy wykonywaniu prac organizowanych przez powiaty (wyjątkowo roboty publiczne nie mogą być organizowane w urzędach pracy), gminy, organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej, a także spółki wodne i ich związki, jeżeli prace te są finansowane lub dofinansowane ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków (art. 2 ust. 1 pkt 32 ustawy o promocji zatrudnienia)rt. 56a ww. ustawy)
