Wsparcie dla Straży Granicznej w obliczu kryzysu bez odrębnych uchwał rady gminy
OPIS NIEPRAWIDŁOWOŚCI: Rada gminy postanowiła przyjąć na sesji rady gminy specjalną uchwałę w sprawie przekazania środków finansowych na Fundusz Wsparcia Oddziału Straży Granicznej z przeznaczeniem na zakup wyposażenia dla funkcjonariuszy Straży Granicznej. W założeniu radnych ma to wspomóc jednostki Straży Granicznej; co jest rzeczą niezbędną w obliczu aktualnego kryzysu na Ukrainie, a co w części dotyczy także interesów Polski.
Wójt opracował projekt uchwały w ww. zakresie przedmiotowym, jako podstawę prawną powołując art. 7 ust. 1 pkt 14, art. 30 ust. 2 pkt 1, 3 i 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: ustawa o samorządzie gminnym), art. 2 i art. 8a ust. 1 ustawy z 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (dalej: ustawy o Straży Granicznej) oraz art. 211 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp).
Analizując pod względem merytorycznym przedmiotowe zamierzenie legislacyjne, należy przede wszystkim wskazać, że przyjęcie uchwały przez radę gminy w takim kształcie będzie obarczone poważnymi wadami prawnymi. Wynika to z faktu, że rada gminy, co do zasady, może podejmować uchwały w różnych sprawach, jednakże nie zawsze przepisy prawne dają taką możliwość. Organy jednostek samorządu terytorialnego muszą bowiem respektować istniejące regulacje prawne. Natomiast jednym z przypadków, w którym rada gminy (czy organ stanowiący innej jednostki samorządu terytorialnego) nie może podejmować uchwały, jest właśnie przekazywanie środków pieniężnych na wspomniany Fundusz Wsparcia Oddziału Straży Granicznej.
