Nowe obowiązki właścicieli dworców autobusowych
Samorządy będące właścicielami dworców autobusowych i autokarowych w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców oraz z których odjeżdża rocznie ponad 500 tys. pasażerów będą musiały dostosować te obiekty do udzielania pomocy osobom niepełnosprawnym. Nowe obowiązki związane z dworcami będą mieli też marszałkowie województw.
4 kwietnia br. weszła w życie ustawa z 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja u.t.d.). Wprowadza ona m.in. nowe obowiązki dla części samorządów. Celem znowelizowanych przepisów jest wykonanie postanowień rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z 16 lutego 2011 r. dotyczącego praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (dalej: rozporządzenie 181/2011). Nowelizacja u.t.d. zawiera regulacje dotyczące wyznaczenia dworców autobusowych i autokarowych, w których będzie udzielana pomoc osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej w zakresie określonym w rozporządzeniu 181/2011. Ponadto określono w niej organy odpowiedzialne za egzekwowanie przepisów oraz sankcje za naruszanie tych unormowań.
