Poradnia bhp
W urzędzie zatrudnionych jest 38 pracowników. Jak powinno wyglądać powierzenie pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy (wykonującemu inne obowiązki zawodowe w tym zakładzie) zadań związanych z bhp? Czy powinno to nastąpić np. poprzez odpowiednie zapisy w zakresie czynności? Czy należy w umowie o pracę wyodrębnić etat takiemu pracownikowi z zaznaczeniem np. 1/8 na zadania bhp?
Czy jest możliwe u pracodawcy zatrudniającego 300 pracowników oddelegowanie kodeksowe do tymczasowego pełnienia zadań służby bhp na część etatu pracownika zatrudnionego na stanowisku niezwiązanym z bhp, ale posiadającego kwalifikację do pełnienia służby bhp? Pełny wymiar czasu pracy pracownika podzielony byłby na realizację obowiązków wynikających z umowy o pracę oraz pełnienie zadań służby bhp w ramach
Realizacja zadań służby bhp może odbywać się przy udziale wyodrębnionych komórek organizacyjnych. Zadania te mogą być również wykonywane przez pracowników zatrudnionych przy innej pracy, specjalistów zewnętrznych czy samego pracodawcę - przy spełnieniu przesłanek wynikających z Kodeksu pracy. Służba bhp podlega kontroli zewnętrznej, realizowanej przez inspektorów pracy, zarówno w zakresie wywiązywania
(...) rozporządzenie w sprawie służby bhp w § 1 ust. 3 stanowi, że pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników tworzy wieloosobową lub jednoosobową komórkę albo zatrudnia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 października 2006 r. (I OSK 263/06) stwierdził, że pracodawca zatrudniający ponad 100 pracowników zobowiązany
Pracodawcy zakwalifikowani do grupy działalności, dla której określono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka, mogą sami wykonywać zadania służby bhp. Warunkiem jest jednak ukończenie odpowiedniego szkolenia i zatrudnianie nie więcej niż 50 pracowników.
Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy są zwolnieni z przeprowadzania okresowych szkoleń bhp dla pracowników administracyjno-biurowych. Natomiast zadania służby bhp mogą wykonywać pracodawcy zatrudniający do 50 pracowników, a nie, jak dotychczas, do 20 pracowników.
Pracodawca polecił pracownikowi służby bhp przeprowadzenie szkolenia okresowego dla pracowników. Pracownik odmówił. Pracodawca rozważa nałożenie na niego kary porządkowej. Czy pracownik miał prawo odmówić przeprowadzenia okresowego szkolenia bhp? Jeśli tak, to czy istnieje możliwość zawarcia z pracownikiem służby bhp dodatkowej umowy w celu przeprowadzenia szkolenia okresowego dla pracowników?
Nasza firma zatrudnia 110 pracowników, musimy zatem mieć służbę bhp. Czy możliwe jest, aby służbę bhp prowadziła dla nas firma zewnętrzna w ramach outsourcingu? A jak będzie w sytuacji, gdy zatrudnienie w naszym zakładzie spadnie poniżej 100 osób?
Zatrudniłem dwóch pracowników. Czy jeżeli posiadam okresowe szkolenie bhp dla pracodawców, mogę przeprowadzić instruktaż ogólny szkolenia wstępnego dla nowo zatrudnionego pracownika czy tylko instruktaż stanowiskowy?
Zatrudniliśmy pracownika ds. bhp. Podczas kontroli PIP okazało się, że ta osoba nie posiada uprawnień do wykonywania takiej pracy. Kto poniesie odpowiedzialność za brak uprawnień tego pracownika - pracodawca czy pracownik - pyta Czytelniczka z Łukowa.
Zatrudniliśmy pracownika ds. bhp. Podczas kontroli PIP okazało się, że ta osoba nie posiada uprawnień do wykonywania takiej pracy. Kto ponosi odpowiedzialność za brak uprawnień tego pracownika - pracodawca czy pracownik?
Jakie kwalifikacje musi mieć kandydat do pracy na stanowisko specjalisty ds. bezpieczeństwa i higieny pracy? Czy jeżeli posiada wyższe wykształcenie na kierunku lub specjalności w zakresie bhp, powinien mieć również co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp?