Zamknięcie ksiąg rachunkowych i przygotowanie bilansu - cz. 1
Inwentaryzacja stanowi najistotniejszy element weryfikacji majątku podmiotu gospodarczego. W prowadzeniu działalności gospodarczej często zdarza się, że wskutek różnych przyczyn obraz stanu posiadania majątku i źródeł jego finansowania ujawniony w księgach rachunkowych nie pokrywa się z rzeczywistością.
W pierwszej części artykułu przedstawiliśmy przyczyny powstawania strat w majątku firmy oraz sposoby ich dokumentowania. Tematem części drugiej są m.in. zasady ich ewidencjonowania.
Zbliża się koniec kolejnego roku podatkowego. Dla przedsiębiorców nadchodzi czas podsumowywania zapisów w prowadzonych księgach podatkowych i sporządzenia spisów majątku firmy. Prawidłowe wykonanie tych czynności księgowych będzie niezbędnym elementem właściwego rozliczenia się z podatku dochodowego za rok podatkowy i pozwoli z pewnością na skuteczną obronę przy ewentualnej potyczce z urzędem skarbowym
Na przedsiębiorcy, który podjął decyzję o zakończeniu prowadzonej działalności gospodarczej, spoczywają pewne obowiązki formalne, sprowadzające się z reguły do wyrejestrowania firmy. Jednak jako podatnik podatku dochodowego, w określonych sytuacjach, musi on dokonać czynności określonych w ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm
Ustawa z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) przewiduje, poza czynnościami wymienionymi w art. 2, także opodatkowanie VAT towarów własnej produkcji oraz towarów, które po nabyciu nie zostały odsprzedane, w dwóch przypadkach: • rozwiązania spółki prawa cywilnego lub handlowego nie mającej osobowości prawnej albo • zaprzestania przez
Jednostki gospodarcze stosujące ustawę o rachunkowości są zobowiązane do przeprowadzenia inwentaryzacji na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Niniejsze opracowanie jest podsumowaniem informacji z tego zakresu, z uwzględnieniem aspektów praktycznych i zmian, jakie obowiązują od 1 stycznia 2002 r.
Głównym celem inwentaryzacji jest urealnienie danych o stanie majątkowym i w efekcie wyliczenie prawidłowego wyniku finansowego w danym roku obrotowym. Za poprawne, czyli prawidłowe i rzetelne, przeprowadzenie inwentaryzacji odpowiada kierownik jednostki. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694) nie reguluje spraw związanych z organizacyjnym przygotowaniem
Podjęcie przez przedsiębiorcę decyzji o likwidacji działalności gospodarczej nie oznacza automatycznego rozstania się z fiskusem. Likwidacja działalności gospodarczej może być związana z powstaniem obowiązku podatkowego i obliczeniem należnego z tego tytułu podatku dochodowego. U osób fizycznych, które zlikwidowały działalność gospodarczą, pozostają związane z tą działalnością towary handlowe, wyposażenie
Dla podatników opłacających podatek dochodowy na zasadach ogólnych, określonych w ustawie z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) i prowadzących podatkową księgę na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 15 grudnia 2000 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 116, poz. 1222 ze zm.), zakończenie