VAT w sferze budżetowej
Działalność socjalna pracodawcy jest jedną z jego powinności wobec pracownika. Podejmowanie czynności mających na celu zaspokajanie bytowych, socjalnych oraz kulturalnych potrzeb zatrudnianych osób jest istotnym elementem stosunku pracy zarówno z punktu widzenia pracownika, jak i pracodawcy. Zasadniczą formą wykonywania działalności socjalnej jest powołanie funduszu świadczeń socjalnych. Podstawowym
Czy dotacje z budżetu gminy przeznaczone przez zakład budżetowy (gminny zakład komunalny) na pokrycie bieżących potrzeb wolne są od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o p.d.o.p.?
We wrześniu 2002 r. część pracowników zakładu budżetowego została przekazana do spółki prawa handlowego w trybie art. 231 Kodeksu pracy. Obydwa podmioty tworzyły zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS). Jednak w ślad za przekazanymi pracownikami nie nastąpiło przekazanie należnej części funduszu socjalnego. Okazało się bowiem, że w zakładzie budżetowym odpisy na ZFŚS były jedynie czynnościami
Jesteśmy ZBM działającym w formie gminnego zakładu budżetowego. W związku z tym zwracamy się z pytaniem, czy w świetle ustawy o opłacie skarbowej na podstawie art. 8 pkt 3, będąc gminnym zakładem budżetowym jesteśmy zwolnieni od opłaty skarbowej?
Jesteśmy zakładem budżetowym, którego usługi zaliczono do grupy 7511 - kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej - czyli jesteśmy zwolnieni od podatku od towarów i usług. Czy możemy wystawiać faktury VAT na usługi zwolnione od VAT? Ponadto administrujemy targowiskiem. Za zużytą energię i wywóz nieczystości płacimy faktury z własnych środków, które w całości księgujemy w koszty. Czy
Zakład budżetowy został zlikwidowany na podstawie art. 22 ustawy o gospodarce komunalnej i ustanowiono spółkę z o.o. Na pokrycie kapitału w spółce z o.o. wniesiono aportem niepieniężnym wyposażenie umorzone w 100% (w księgach zakładu budżetowego - zlikwidowanego). Czy odpisy umorzeniowe tego wyposażenia (od nowej wartości) stanowią koszt uzyskania przychodu?
Jesteśmy zakładem budżetowym samorządowym. Realizujemy działalność statutową. Uważamy, że nie jest ona działalnością gospodarczą w pojęciu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Naszą siedzibą jest zamek wpisany do rejestru zabytków. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych zwalnia takie obiekty z podatku od nieruchomości, z wyjątkiem części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.
Jesteśmy zakładem budżetowym zatrudniającym 11 pracowników. Czy jest obowiązek tworzenia ZFŚS? Jesteśmy skromną jednostką i nie stać nas na wypłacanie tych świadczeń. Czy jest to wystarczający powód, aby w regulaminie zakładu pracy zaznaczyć, że nie tworzymy ZFŚS?
Jakie są konsekwencje podatkowe przejęcia przez spółkę z o.o. (założycielem spółki jest gmina) należności i zobowiązań zlikwidowanego zakładu budżetowego (zgodnie z uchwałą rady miejskiej)?
Zakład budżetowy gminy (świadczący usługi komunalne) otrzymuje dotację przedmiotową skalkulowaną według cen jednostkowych. Jest ona przeznaczona na dofinansowanie do 1 m3 wody, ścieków i śmieci. Zakład jest podatnikiem podatku CIT i VAT. Zakład posiada jeden rachunek bieżący. Dotacja jest przekazywana po zakończeniu każdego kwartału na rachunek bankowy. Nie jest możliwe wydzielenie kosztów pokrytych
Zakład budżetowy zajmuje się sprzedażą wody i odbiorem ścieków. Oprócz tego otrzymuje od gminy dotację podmiotową w zamian za wykonywanie zadań zleconych przez jednostkę macierzystą, np. koszenie poboczy, oświetlenie ulic, akcja "zima" itp. W przypadku wykonywania tych zadań nie ma sprzedaży. Jak rozliczać VAT od kosztów wspólnych, które dotyczą i jednej, i drugiej działalności? Przykładowo zakład
Gmina zleca utworzonemu przez siebie zakładowi budżetowemu dowóz dzieci do publicznej szkoły podstawowej. Czy zakład budżetowy powinien naliczać VAT na wystawianych gminie fakturach? Jeżeli tak, to w jakiej wysokości?
Nagroda jubileuszowa to gratyfikacja za wieloletnią pracę. Podstawowe reguły jej przyznawania są podobne dla całej sfery budżetowej, w szczególności dla urzędników państwowych, pracowników samorządowych, korpusu służby cywilnej czy nauczycieli. Warunkiem nabycia prawa do nagrody jest osiągnięcie przez pracownika określonego stażu pracy. Wypłata nagrody jubileuszowej powinna być dokonywana niezwłocznie
Gmina może odliczyć VAT z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały przekazane do gminnego zakładu budżetowego. Warunkiem odliczenia jest, aby inwestycje te były wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale podjętej 26 października 2015 r. w składzie 7 sędziów (sygn. akt I FPS 4/15).
29 września 2015 r. TSUE wydał orzeczenie (sygn. akt C 276/14), które stanowi rewolucję przy rozliczaniu podatku od towarów i usług przez jednostki samorządu terytorialnego. Wskutek uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego podjętej 26 października 2015 r. w składzie 7 sędziów (sygn. akt I FPS 4/15) centralizacja rozliczeń VAT w samorządach obejmie również gminne zakłady budżetowe. Podstawowe pytanie
Minister Finansów przesunął termin obowiązkowej centralizacji rozliczeń VAT w samorządach na 1 stycznia 2017 r. Pierwotnie samorządy miały czas do końca czerwca 2016 r. na dokonanie tych zmian (zgodnie z komunikatem MF z 29 września 2015 r.).
Już od 1 września 2016 r. - w założeniach projektodawców - ma obowiązywać ustawa określająca zasady rozliczeń VAT, korekt oraz zwrotu środków unijnych będących efektem centralizacji rozliczeń jednostek samorządu terytorialnego. Co istotne, wejście w życie ustawy nie zobowiązuje samorządów do przyspieszonej centralizacji. Na scentralizowanie swoich rozliczeń mają one czas do końca 2016 r.
Jednostki samorządu terytorialnego są zobowiązane do podjęcia wspólnego rozliczania VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od 1 stycznia 2017 r. Nowa ustawa, która ustala zasady dokonania centralizacji, daje jednostkom samorządowym czas do końca roku na połączenie rozliczeń VAT. Reguluje zasady korekty rozliczeń i ewentualnych zwrotów otrzymanych dotacji w części, w jakiej finansowały
Jesteśmy przedsiębiorstwem wodociągowym i kanalizacyjnym utworzonym przez gminę. Otrzymujemy od tej gminy dopłaty do wody i ścieków. Kwoty te zawierają VAT i są przez nas uwzględniane w deklaracjach VAT. Jak będzie wyglądać sytuacja po przejściu gminy na scentralizowany model rozliczania VAT?