Kontrola stanowisk pracy w zakładach gastronomicznych
W wyniku dokonanej oceny ryzyka zawodowego powinien powstać plan działania mający na celu zmniejszenie występujących zagrożeń.
Ze względów oszczędnościowych chcielibyśmy zaadaptować pomieszczenia znajdujące się w suterenach i zorganizować tam miejsca pracy dla naszych pracowników. Czy nie naruszymy w ten sposób zasad bezpieczeństwa i higieny pracy i czy nie narazimy się na jakieś konsekwencje?
Większość pracowników w okresie wakacji korzysta z urlopów wypoczynkowych. Nie dla wszystkich jednak jest to okres odpoczynku. Pewna grupa pracowników musi wykonywać swoje normalne obowiązki, często zwiększone o zadania przebywających na urlopach kolegów. Część osób, w tym wielu studentów i uczniów, podejmuje w kraju lub za granicą krótkotrwałe, dorywcze zajęcia w celu poprawy swojej sytuacji materialnej
W większości pomieszczeń o charakterze biurowym stanowiska pracy wyposażone są obecnie w komputery. Zwykle do organizacji takich stanowisk pracy nie przywiązuje się większej uwagi. Nie jest to postępowanie słuszne.
Każdy rodzaj wykonywanej pracy powoduje zmęczenie. Aby je ograniczyć i ułatwić pracownikom jej wykonywanie, konieczne jest właściwe zorganizowanie stanowiska pracy.
Występowanie bezpiecznych warunków pracy na terenie zakładu oraz bezpieczne zachowania zatrudnionych osób w procesie pracy są wynikiem przyjętych norm, zasad, przepisów zarówno ogólnie obowiązujących, jak i wewnątrzzakładowych. W związku z tym w ramach integracji z Unią Europejską Polska stopniowo dostosowuje przepisy u nas obowiązujące do dyrektyw europejskich.
Właściwe zorganizowanie i przygotowanie stanowisk pracy jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy. Stanowiska pracy powinny być przygotowane w taki sposób, aby należycie zabezpieczały pracowników przed wypadkami, jak również przed niewłaściwym oddziaływaniem czynników szkodliwych dla zdrowia.
Zgodnie z art. 217 Kodeksu pracy niedopuszczalne jest wyposażanie stanowisk pracy w maszyny i inne urządzenia techniczne, które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności określonych w odrębnych przepisach. Obowiązek ten dotyczy również narzędzi pracy, o czym stanowi art. 218 Kodeksu pracy.
Od kilku lat zatrudniam osobę niepełnosprawną. Stanowisko pracy, na którym pracownik ten wykonuje pracę, wymaga wskutek zmian technologicznych gruntownej przebudowy i przede wszystkim doposażenia. Czy mogę uzyskać na to jakieś środki?
Jeden z moich pracowników uległ wypadkowi przy pracy. Na jego skutek nie może wykonywać pracy na dotychczasowym stanowisku. Pracownik uzyskał stopień niepełnosprawności. Wiem, że muszę zapewnić mu inne stanowisko pracy. Jednak czy zawsze mam taki obowiązek?
Badania profilaktyczne w naszym zakładzie pracy wykazały, iż jeden z pracowników ma objawy choroby zawodowej (wadę słuchu). Odmawia on jednak pracy na przygotowanym dla niego nowym stanowisku, ponieważ obowiązuje na nim wynagrodzenie mniejsze o ok. 15%. Czy w takim przypadku jest to podstawa do rozwiązania z nim umowy o pracę?
Zatrudniam pracownika na stanowisku menedżera. W związku z charakterem pracy zaczął on często wyjeżdżać w podróże służbowe firmowym samochodem. Przy przyjęciu do pracy otrzymał zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy biurowej (w tym przy komputerze). Czy obecnie, gdy zaczął jeździć służbowym samochodem, wystarczy posiadanie przez niego tego zaświadczenia i prawa jazdy, czy powinienem
Pracownik zgłosił swojemu kierownikowi nieprawidłową pracę maszyny. Kierownik stwierdził, że nie jest to nic poważnego i można nadal przy niej pracować. Pracownik odmówił dalszej pracy, gdyż według niego powinien zostać przeprowadzony przegląd techniczny sprzętu, zaś kierownik wsłuchał się tylko w jego pracę. Czy faktycznie w każdym przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości w pracy urządzeń mechanicznych
Przyjęcie nowego pracownika często związane jest m.in. z kosztem utworzenia albo zmodernizowania stanowiska pracy dla tej osoby. Są to niekiedy wydatki połączone np. z zakupem nowych maszyn, sprzętu, mebli, środków ochrony indywidualnej czy ubrań roboczych. Istnieje kilka możliwości zmniejszenia tych obciążeń przez uzyskanie dofinansowania z urzędu pracy. Dofinansowanie to związane jest jednak z zatrudnianiem
Zwalniając pracownika z powodu likwidacji stanowiska pracodawca powinien dopilnować, aby likwidowane stanowisko pokrywało się z rzeczywistymi obowiązkami, jakie zatrudniony wykonuje. Każda zmiana warunków zatrudnienia powinna być też prawidłowo odnotowana w dokumentacji kadrowej (wyrok Sądu Najwyższego z 13 grudnia 2005 r., II PK 103/05).
Hałas i wibracje mechaniczne na stanowisku pracy stanowią nie tylko znaczące zagrożenie dla zdrowia pracownika i komfortu jego pracy, ale i jakości wykonywanych przez niego produktów na tym stanowisku.
Zatrudnienie osoby bezrobotnej może wiązać się z uzyskaniem refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla tej osoby. Refundacją mogą być objęte jedynie koszty faktycznie poniesione w związku z zatrudnieniem nowego pracownika.