Podstawa wymiaru zasiłku chorobowego
Czy w związku z wprowadzeniem do Kodeksu pracy umowy o pracę na zastępstwo istnieje możliwość stosowania tej instytucji w służbie cywilnej? Czy specyfika zatrudnienia w służbie cywilnej powoduje, że przepisy te nie mogą być stosowane w stosunku do pracowników korpusu służby cywilnej?
Czy członkom korpusu służby cywilnej można zaliczyć do stażu wymaganego do uzyskania nagrody jubileuszowej okres odbytej służby wojskowej, jeśli praca została podjęta po upływie 30 dni od jej zakończenia? Czy w tym zakresie będzie miała zastosowanie ustawa o powszechnym obowiązku obrony, czy zarządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających
W 2011 r. tylko 500 pracowników administracji rządowej może ubiegać się o uzyskanie mianowania gwarantującego im stabilność stosunku pracy.
W urzędach państwowych i samorządowych zmieni się dotychczasowy system zatrudniania pracowników. Nowe warunki przyjmowania pracowników będą preferowały osoby niepełnosprawne. Zmiany te wprowadza ustawa z 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Większość zarządców podmiotów prawnych sfery budżetowej bądź powiązanych z nią kapitałowo otrzymuje pensje
W 2012 r. jeden z naszych pracowników nabędzie prawo do nagrody jubileuszowej za 20 lat pracy. W 1995 r. przez 2 miesiące przebywał na zasiłku chorobowym po ustaniu zatrudnienia. Czy w stanie prawnym obowiązującym przed 2 czerwca 1996 r. powinniśmy zaliczyć pracownikowi ten okres do stażu pracy, od którego zależy nagroda jubileuszowa w służbie cywilnej?
Prawo pracy reguluje zasady udzielania urlopu na żądanie, wskazując, że pracodawca jest zobowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku kalendarzowym.
Możliwość zlecania pracy nadliczbowej, oprócz przypadków wskazanych w Kodeksie pracy, przewidują też przepisy szczególne zawarte w pragmatykach służbowych, m.in. dotyczących pracowników służby cywilnej i urzędników państwowych. Przepisy te dopuszczają wykonywanie pracy w nadgodzinach w znacznie szerszym zakresie, niż przewiduje to Kodeks pracy. Jednocześnie ograniczają przywileje związane z jej rekompensowaniem
Przepisy ustaw o pracownikach samorządowych i o służbie cywilnej wprowadzają tzw. preferencję zatrudniania osób niepełnosprawnych. Jednak włączenie do personelu jednostki osoby niepełnosprawnej wiąże się z koniecznością dostosowania miejsca pracy do jej potrzeb, a także uwzględnienia przysługujących jej uprawnień zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa - np. dodatkowego urlopu wypoczynkowego lub
Do zawieranych na czas określony umów o pracę z pracownikami samorządowymi podejmującymi pracę po raz pierwszy w jednostce samorządowej trzeba będzie stosować okresy wypowiedzenia właściwe dla umów na czas nieokreślony. Ponadto do umów zawieranych z pracownikami zatrudnionymi w gabinecie politycznym członków Rady Ministrów oraz z doradcami lub pełniącymi funkcje doradców osób zajmujących kierownicze
Nieświadczenie przez pracownika służby cywilnej pracy przez okres dłuższy niż 1 miesiąc z powodu zawieszenia go w czynnościach służbowych nie może stanowić podstawy do rozwiązania z nim umowy o pracę na podstawie art. 53 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy (uchwała Sądu Najwyższego z 10 grudnia 2015 r., III PZP 7/15).
Wyższe stanowiska w służbie cywilnej oraz kierownicze stanowiska w służbie zagranicznej będą obsadzane w drodze powołania, a nie - jak dotychczas - na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru. To najważniejsza zmiana, jaką wprowadziła nowelizacja ustawy o służbie cywilnej, która weszła w życie 23 stycznia 2016 r.
Od 23 stycznia 2016 r. zmieniły się zasady obsadzania wyższych stanowisk w służbie cywilnej. Są one obsadzane w drodze powołania. Nie zmieniły się natomiast zasady naboru oraz zatrudniania na stanowiskach niebędących wyższymi stanowiskami w służbie cywilnej. Stanowiska te obsadzane są w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru.
Od 23 stycznia 2016 r. wyższe stanowiska w służbie cywilnej są obsadzane w drodze powołania. Wcześniej zatrudnienie na takich stanowiskach następowało na podstawie otwartego i konkurencyjnego naboru. Powołanie na wyższe stanowisko w służbie cywilnej następuje na czas nieokreślony.
W naszej jednostce planowane jest zatrudnienie pracownika na stanowisku z powołania. W związku z tym mamy pytanie, czy powołanie na wyższe stanowisko w służbie cywilnej może być poprzedzone konkursem? Jak sprawdzić kompetencje kierownicze kandydata do pracy - pyta Czytelnik z Warszawy.
Przepisy dopuszczają pracę w godzinach nadliczbowych pracowników służby cywilnej, pracowników samorządowych oraz urzędników państwowych. Jednak zasady rekompensowania tej pracy różnią się od zasad określonych w Kodeksie pracy. Członkowi korpusu służby cywilnej za pracę nadliczbową przysługuje czas wolny. Natomiast pracownik samorządowy i urzędnik państwowy mogą wybrać rekompensatę między czasem wolnym
Jesteśmy państwową jednostką budżetową. Pracownica w 2017 r. nie przepracowała ani jednego dnia. Od 1 stycznia 2017 r. przebywała na zwolnieniu lekarskim, a następnie do końca 2017 r. korzystała z zasiłku macierzyńskiego. Za okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy obok świadczeń wypłacanych z ZUS z tytułu choroby, a następnie macierzyństwa, otrzymywała dodatek stażowy zgodnie z zapisami ustawy
Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy i pragmatyki służbowe nie wyłączają możliwości zatrudniania urzędników państwowych w sobotę. Praca w tym dniu może odbywać się z tytułu rozkładu czasu pracy obowiązującego daną komórkę czy pracownika. Najczęściej jednak praca w sobotę wynika z potrzeby realizacji zadań służbowych w godzinach nadliczbowych.