Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.387.2025.2.MK
Zmiana roku obrotowego w trakcie opodatkowania CIT estońskim, skutkująca jego wydłużeniem, jest skuteczna z chwilą podjęcia uchwały wspólników, pod warunkiem zgłoszenia do KRS przed końcem drugiego roku. W konsekwencji opodatkowanie ryczałtem także ulega przedłużeniu odpowiednio do wydłużenia trwania roku obrotowego.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polską spółką kapitałową, podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (polska rezydencja podatkowa). Podstawowym rodzajem działalności Spółki jest (…).
Spółka z o. o. powstała z chwilą wpisu do rejestru przedsiębiorców (…) w wyniku przekształcenia spółki cywilnej. Umowa spółki stanowi, że rokiem obrotowym i zarazem podatkowym Wnioskodawcy jest okres od 1 września do 31 sierpnia kolejnego roku, (pierwszym rokiem obrotowym i podatkowym był okres od 22 sierpnia 2023 r. - 31 sierpnia 2023 r.).
W dniu 11 września 2023 r. Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego w (…) druk ZAW-RD, w którym zadeklarował wybór formy opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodów spółek (tzw. „CIT estoński”) od 1 września 2023 r. Umowa spółki nie była zmieniana w związku z dokonanym wyborem opodatkowania. W tym w szczególności nie zmieniano postanowień dotyczących roku obrotowego. W zawiadomieniu ZAW-RD Wnioskodawca wskazał, że opodatkowanie CIT estońskim będzie stosował od 1 września 2023 r. (pierwszy rok podatkowy) przez kolejne lata do 31 sierpnia 2027 r.
Zgodnie z art. 28e ustawy o p.d.o.p. rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości. Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 u.p.d.o.p. Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w który m podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 3 ust. 9 ustawy o rachunkowości, przez rok obrotowy rozumie się rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
W związku z dokonanym wyborem formy opodatkowania i stosownie do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na dzień poprzedzający rozpoczęcie opodatkowania ryczałtem tj. na dzień 31 sierpnia 2023 r. Spółka dokonała zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządziła sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, oraz złożyła zeznanie podatkowe CIT-8 za ten okres.
Wnioskodawca planuje w najbliższej przyszłości dokonać zmian w umowie spółki odnośnie roku obrotowego z aktualnie obowiązującego, który kończy się 31 sierpnia 2025 r. na rok obrotowy, który będzie się pokrywał z rokiem kalendarzowym. Większość kontrahentów Spółki posiada rok podatkowy i obrotowy zgodny z rokiem kalendarzowym, powoduje to u Wnioskodawcy szereg komplikacji przy uzgadnianiu sald i sporządzaniu sprawozdań finansowych. Pierwszy rok obrotowy po zmianie umowy Spółki będzie trwał od 1 września 2025 r. do 31 grudnia 2026 r. a następne lata obrotowe i podatkowe będą zgodne z latami kalendarzowymi. W związku ze zmianą w umowie Spółki roku obrotowego przed zakończeniem drugiego roku podatkowego opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek, wydłuży się trzeci rok podatkowy z 12 miesięcy do 16 miesięcy. Zmiana umowy spółki zostanie dokonana przed zakończeniem drugiego roku obrotowego i zgłoszona do KRS przed upływem terminu złożenia zeznania podatkowego CIT-8E, tj. 30 listopada 2025 r.
Pytania
1. Czy w związku z planowaną zmianą roku obrotowego i podatkowego przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników zmiana będzie skuteczna z dniem podjęcia uchwały, pod warunkiem wpisania zmian do KRS do 30 listopada 2025 r.?
2. Czy okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przedłuży się do 31 grudnia 2027 r. wraz ze zmianą roku obrotowego (podatkowego), a obowiązek złożenia deklaracji CIT-8E za trzeci rok podatkowy powstanie do 31 marca 2027 r.?
3. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do aktualizacji druku ZAW-RD oraz zawiadomienia Urzędu Skarbowego o zmianie roku obrotowego/podatkowego do 30 listopada 2025 r. w składanej za drugi rok podatkowy deklaracji CIT-8E?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Ad 1.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zmiana roku obrotowego i podatkowego będzie skuteczna z chwilą podjęcia uchwały przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników.
Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 pkt 9 Ustawy o rachunkowości, przez rok obrotowy rozumie się rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy. Jednocześnie na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o p.d.o.p., rokiem podatkowym, co do zasady jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych. Natomiast na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o p.d.o.p. przyjmuje się, że w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.
Zmiana okresu obrotowego w umowie spółki powinna być zgłoszona do KRS, ale zmiana ta ma charakter deklaratoryjny i obowiązuje niezależnie od momentu rejestracji w KRS.
W interpretacji indywidualnej z 16 maja 2022 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.167.2022.1.MZA Dyrektor KIS wskazał, że uchwała o zmianie roku obrotowego musi być podjęta przed zakończeniem starego roku podatkowego.
Zmiana musi uzyskać prawną skuteczność (wpis do KRS) przed zgłoszeniem nowego roku do US tj. złożeniem zeznania - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego za poprzedni rok podatkowy. Oznacza to, że jeżeli Spółka podejmie uchwałę o zmianie roku obrotowego do 31 sierpnia 2025 r., to zmiana ta będzie skuteczna pomimo wpisu do KRS w późniejszym terminie tj. do dnia zgłoszenia zmiany do US do 30 listopada 2025 r.
Ad 2.
Wg Spółki ani ustawa o rachunkowości ani ustawa o p.d.o.p. nie zabraniają zmiany roku obrotowego, a w przypadku zmiany rok obrotowy nie może być krótszy niż 12 miesięcy. Jak wskazał WSA w wyroku z dnia 23 kwietnia 2024 r. I SA/Po 16/24 okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wskazany w zawiadomieniu ZAW-RD jest okresem minimalnym. Może ulec wydłużeniu, m.in. na skutek zmiany roku obrotowego w trakcie okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który został wskazany w zawiadomieniu ZAW-RD, lecz nie może ulec skróceniu. W uchwale NZW zapisana zostanie zmiana umowy spółki, że rok obrotowy spółki będzie pokrywał się z rokiem kalendarzowym, z zaznaczeniem, że pierwszy rok obrotowy po zmianie będzie od 1 września 2025 do 31 grudnia 2026 r.
Ponieważ w przypadku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek rokiem podatkowym jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, to okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek dla Spółki wydłuży się o 4 miesiące i zakończy się 31 grudnia 2027 r.
Zgodnie z ustawą o rachunkowości przy zmianie roku obrotowego, pierwszy rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 miesięcy (będzie to 16 miesięcy).
Na dzień 31 sierpnia 2025 r. zostaną zamknięte księgi i sporządzona deklaracja CIT-8E, będzie to drugi rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Zdaniem Spółki trzeci rok podatkowy zostanie wydłużony do 31 grudnia 2026 r., a obowiązek złożenia deklaracji CIT-8E za trzeci rok podatkowy powstanie do dnia 31 marca 2027 r.
Ad 3.
Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy o p.d.o.p. o wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.
Podatnicy, którzy są opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego są obowiązani złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy.
Spółka uważa, że zawiadomienie US o zmianie roku obrotowego może być dokonane wraz ze złożeniem deklaracji CIT-8E za drugi rok podatkowy opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek tj. do 30 listopada 2025 r.
Jak wynika z odpowiedzi MF z 16 stycznia 2025 r. (DD 805412.2024) na interpelację poselską nr 7086 zgłoszenie ZAW-RD nie jest deklaracją w rozumieniu art. 3 pkt 5 Op. więc nie stosuje się do niego przepisów dotyczących korekt. Złożenie aktualizacji wraz z uzasadnieniem może być traktowane jak podanie, w związku z czym jest dopuszczalne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
Z ryczałtu może skorzystać podatnik, który łącznie spełnia warunki określone w art. 28j ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Zasady określania roku podatkowego dla celów podatkowych zostały szczegółowo uregulowane w treści art. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
W myśl art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie natomiast z art. 28e ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm. dalej: „uor”) stanowi, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
W świetle powołanych powyżej przepisów rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości. Z ustawy o rachunkowości wynika natomiast, że rokiem obrotowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych określony w umowie spółki, który nie musi pokrywać się z rokiem kalendarzowym. Możliwe jest dokonywanie zmian roku podatkowego. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 miesięcy.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje w najbliższej przyszłości dokonać zmian w umowie spółki odnośnie roku obrotowego z aktualnie obowiązującego, który kończy się 31 sierpnia 2025 r. na rok obrotowy, który będzie się pokrywał z rokiem kalendarzowym. Pierwszy rok obrotowy po zmianie umowy Spółki będzie trwał od 1 września 2025 r. do 31 grudnia 2026 r. a następne lata obrotowe i podatkowe będą zgodne z latami kalendarzowymi.
W związku ze zmianą w umowie Spółki roku obrotowego przed zakończeniem drugiego roku podatkowego opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek, wydłuży się trzeci rok podatkowy z 12 miesięcy do 16 miesięcy. Zmiana umowy spółki zostanie dokonana przed zakończeniem drugiego roku obrotowego i zgłoszona do KRS przed upływem terminu złożenia zeznania podatkowego CIT-8E, tj. 30 listopada 2025 r.
Odnosząc się do powołanych powyżej przepisów stwierdzić należy, że aby zmiana roku podatkowego była skuteczna w świetle art. 8 ust. 1 ustawy CIT, podatnik musi określić rok podatkowy w odpowiednim dokumencie regulującym jego ustrój i zapis ten powinien być dokonany przed rozpoczęciem nowego roku podatkowego. Ustawa o CIT nie formułuje jednak warunku rejestracji takiej zmiany przed rozpoczęciem nowego roku podatkowego.
W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, że zmiana roku obrotowego i podatkowego będzie skuteczna z chwilą podjęcia uchwały przez Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników, należy uznać za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości czy okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przedłuży się do 31 grudnia 2027 r. wraz ze zmianą roku obrotowego (podatkowego), a obowiązek złożenia deklaracji CIT-8E za trzeci rok podatkowy powstanie do 31 marca 2027 r., stwierdzić należy, że zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT podatnik wybiera opodatkowanie ryczałtem na okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, które obowiązany jest wskazać w zawiadomieniu ZAW-RD. Okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wskazany w zawiadomieniu ZAW-RD jest okresem minimalnym. Może on ulec wydłużeniu m.in. na skutek zmiany roku obrotowego w trakcie okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, który został wskazany w zawiadomieniu ZAW-RD, lecz nie może on ulec skróceniu.
Zatem w sytuacji gdy dokonacie Państwo skutecznie zmiany roku obrotowego/podatkowego to należy zgodzić się z Państwem, że w związku ze zmianą roku podatkowego trzeci rok podatkowy zostanie wydłużony do 31 grudnia 2026 r., a okres opodatkowania okres opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek dla Spółki wydłuży się o 4 miesiące i zakończy się 31 grudnia 2027 r. Natomiast obowiązek złożenia deklaracji CIT-8E za trzeci rok podatkowy powstanie do dnia 31 marca 2027 r.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, należało uznać za prawidłowe.
Natomiast Państwa wątpliwość czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do aktualizacji druku ZAW-RD oraz zawiadomienia Urzędu Skarbowego o zmianie roku obrotowego/podatkowego do 30 listopada 2025 r. w składanej za drugi rok podatkowy deklaracji CIT- 8E, w pierwszej kolejności wskazać należy, że stosownie do art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Zgodnie z art. 81 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:
§ 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
§ 2. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Jak wynika z przywołanego wcześniej art. 28r ustawy CIT podatnicy, którzy są opodatkowani ryczałtem od dochodów spółek do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego są obowiązani złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy.
W części B.3 „Dane dodatkowe” podatnik wskazuje „Czas trwania poszczególnych lat opodatkowania ryczałtem” w rozbiciu na lata podatkowe (pierwszy rok, drugi rok, trzeci rok, czwarty rok) ze wskazaniem okresu trwania poszczególnych lat podatkowych.
Biorąc powyższe pod uwagę w ocenie organu w deklaracji za drugi rok podatkowy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek tj. do 30 listopada 2025 r. podatnik powinien wskazać poszczególne lata podatkowe z uwzględnieniem zmiany roku obrotowego.
Przechodząc do aktualizacji druku ZAW-RD zauważyć należy, że we wzorze tego druku nie przewidziano możliwości dokonania korekty, ponieważ zawiadomienie ZAW-RD nie jest deklaracją w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, a co za tym idzie - nie mają do niego zastosowania przepisy dotyczące korekt deklaracji, które są zawarte w dziale III rozdziale 10 Ordynacji podatkowej (art. 81-81b Ordynacji podatkowej). Zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek może być traktowane jak podanie, w związku z czym poprawienie błędów w zawiadomieniu ZAW-RD jest dopuszczalne, o ile nie mają one wpływu na skutki materialnoprawne określone w ustawie CIT w postaci podlegania opodatkowaniu ryczałtem.
Przepisy ustawy o CIT w przypadku podatników opodatkowanych ryczałtem nie przewidują dodatkowego obowiązku zawiadamiania organu podatkowego o zmianie roku obrotowego.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3, ze zawiadomienie US o zmianie roku obrotowego może być dokonane wraz ze złożeniem deklaracji CIT-8E za drugi rok podatkowy opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, tj. do 30 listopada 2025 r., należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do przywołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Natomiast odnosząc się do przywołanego przez Państwa wyroku zaznaczyć należy, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
