e-commerce
Online ma pod górkę
Wzrost o ok. 15 proc. rocznie – tak rozwój polskiego e-commerce prognozują amerykańscy analitycy z Technavio. Polscy eksperci mówią: będzie trudno. Udział handlu online w sprzedaży detalicznej osiąga właśnie poziomy najniższe od dwóch lat
W ubiegłym roku, jak podaje GUS, sprzedaż e-commerce wyniosła 112,9 mld zł. To o 20 proc. więcej niż rok wcześniej i ponad 30 proc. w porównaniu z 2020 r. Ten rok może być jednak tym, w którym dwucyfrowe tempo rozwoju może wyhamować. Według danych za lipiec udział e-commerce w sprzedaży detalicznej wynosi 7,9 proc. Sprzedaż detaliczna natomiast urosła w cenach bieżących względem 2022 r. o 5,2 proc. Jeśli te wskaźniki utrzymają się na podobnym poziomie do końca roku, to sprzedaż online wyniesie w tym roku ok. 100 mld zł. A to oznacza, że prognozy amerykańskich analityków dotyczące polskiego rynku mogą być trudne do zrealizowania. Firma Technavio od lat zajmuje się globalnym rynkiem handlu w internecie. Według nich do 2027 r. ma on wzrosnąć nawet o 28 mld dol. Rok do roku ma więc zyskiwać ok. 15 proc.



