Bez eksportu nie ma rozwoju
Wśród polskich przedsiębiorców często panuje przekonanie, że ich biznes jest za mały na rynki zagraniczne. Myślą, że w niepewnych czasach lepiej zostać na własnym podwórku. Boją się, że za granicą sobie nie poradzą i porażka zastopuje ich rozwój. W Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wiemy jednak, że aby dalej się rozwijać, trzeba właśnie eksportować. Nie można bać się internacjonalizacji działalności, a raczej traktować ją jako szansę

Pojemność polskiego rynku jest ograniczona. Na dane produkty i usługi jest skończona liczba zainteresowanych w naszym kraju. Firmy nie mają problemów z dotarciem do nowych klientów, ich po prostu już nie ma i na nic się tu zda np. marketing. Oznacza to, że firmy często nie mają szans na dalszy rozwój, opierając się tylko na odbiorcach z Polski, przez co wpadają w pułapkę średniego rozwoju. Szansą na wydostanie się z niej jest zaś właśnie eksport. To dzięki ekspansji międzynarodowej przedsiębiorstwa mogą dalej rosnąć. Rynki zagraniczne dają przestrzeń do rozwoju, której w Polsce po prostu czasem brakuje. Przedsiębiorcy, szczególnie z sektora MŚP, podchodzą jednak do takich stwierdzeń dość ostrożnie. Często nie dają się łatwo przekonać tego typu „zapewnieniom”. Dlatego tak ważne są edukacja, ciągłe oswajanie „groźnego” eksportu, pokazywanie, że eksportować nie tyle można, co wręcz trzeba, bo jak powiedział kiedyś słynny poeta Johann Wolfgang von Goethe. „kto nie idzie do przodu, ten się cofa”.



