Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-12-06

aktualności

Urzędy nagminnie nagrywają petentów. W ocenie UODO nie zawsze legalnie

Jednostki samorządu terytorialnego robią to bardzo chętnie i jeszcze się tym chwalą, tymczasem w większości przypadków nie mają do tego podstaw – uważa organ nadzoru. Ale czy jego radykalne podejście jest uzasadnione? Eksperci nie są aż tak kategoryczni

Ostrołęka, Gliwice, Łomianki, Tarnobrzeg, Pawłowice, Katowice – co łączy te gminy i miasta? Urzędy tych JST należą do coraz szerszej rzeszy tych instytucji, które nagrywają rozmowy telefoniczne z interesantami. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) zainteresował się w końcu sprawą i wydał stanowisko na temat praktyki.

„W większości przypadków nie ma podstaw, by urzędy nagrywały rozmowy telefoniczne z interesantami. Dlatego powinny one jak najszybciej przeprowadzić kompleksową analizę swoich praktyk” – czytamy w stanowisku organu ochrony danych, które zamieszczono w Biuletynie UODO nr 11/11/2023 (to specjalny biuletyn, który UODO rozsyła do inspektorów ochrony danych osobowych). Stanowisko to pochodzi z odpowiedzi na pytanie jednego z inspektorów ochrony danych osobowych, który miał wątpliwości do praktyki nagrywania wszystkich rozmów, jakie kierowano do urzędu. Artykuł omawiający stanowisko opatrzono nagłówkiem „UODO sygnalizuje”. [stanowisko UODO]

Fragmenty stanowiska opublikowanego w listopadowym numerze „Biuletynu UODO” (nr 11/11/23)

 

 

„Obecnie nie ma przepisu, który uprawniałby organy gminy do rejestrowania rozmów telefonicznych dla realizacji ich zadań czy też w ramach sprawowania władzy publicznej. Przepisy procedury administracyjnej przewidują, że sprawy administracyjne mogą być załatwiane ustnie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub innych środków łączności. Nie można tu jednak stosować automatyzmu, bo telefoniczne załatwienie sprawy –zgodnie z art. 14 §2 kodeksu postępowania administracyjnego – możliwe jest jedynie wtedy, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawny nie stoi temu na przeszkodzie. Ponadto – zgodnie ze zdaniem drugim tego paragrafu – treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji. Przepisy kodeksu postępowania administracyjnego nie uprawniają zatem do utrwalania załatwienia sprawy w formie nagrania rozmowy telefonicznej. A to oznacza, iż urząd przy pozyskiwaniu danych osobowych w związku z nagrywaniem rozmów telefonicznych nie mógłby powołać się na art. 6 ust. 1 lit. c lub e RODO.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00