Ile centralizacji w cyfryzacji
Nowoczesne narzędzia ułatwiają pracę samorządom terytorialnym, pozwalają też lepiej zaspokajać potrzeby mieszkańców, niosą za sobą nowe możliwości oraz oszczędności – podkreślali uczestnicy panelu dyskusyjnego „Sztuczna inteligencja i inne cyfrowe rozwiązania w służbie samorządu”

Samorządy od lat wdrażają nowe technologie cyfrowe. Zaczęły od e-usług, których rozwój ułatwiło im powstanie ogólnopolskiej platformy teleinformatycznej ePUAP w 2008 r., dziś wykorzystywanej również do rozwijania lokalnych rozwiązań cyfrowych. Samorządowcy wskazują jednak, że usługi znormalizowane, jak płacenie podatków, wyrabiane dokumentów, powinny podlegać ujednoliceniu, dlatego dobrze, gdy będą rozwijane za pośrednictwem centralnego systemu. Będzie to ułatwieniem dla urzędników oraz obywateli, a także obniży koszty cyfryzacji, bo nie trzeba będzie budować własnych rozwiązań. Natomiast usługi charakterystyczne dla danej gminy można, a nawet lepiej jest rozwijać cyfrowo przez lokalne aplikacje.




