Poradnik Gazety Prawnej 2/2002 z 08.01.2002, str. 45
Data publikacji: 01.01.2002
KONTRAKT MENEDŻERSKI
PYTANIE
Co to jest umowa kontraktowa? Jakie prawa przysługują pracodawcy i pracownikowi przy tego rodzaju umowie? - Czytelniczka.
WYJAŚNIENIE
Zapewne ma Pani na myśli „kontrakt menedżerski”. Jest to specyficzny rodzaj umowy cywilnoprawnej, której przedmiotem jest powierzenie określonych obowiązków z zakresu zarządzania, kierowania czy prowadzenia spraw danej firmy osobie „z zewnątrz” (niebędącej pracownikiem). Charakter kontraktu menedżerskiego różni się od umowy o pracę. Artykuł 22 § 1 k.p. zawiera definicję umowy o pracę, z której wynika, iż pracownik w wyniku zawarcia takiej umowy zobowiązuje się do wykonywania pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem, pracodawca natomiast zobowiązuje się do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Kontrakt menedżerski jest umową nienazwaną. Jest zawierany i kształtowany przez strony na podstawie treści art. 353 k.c. w ramach tzw. swobody kontraktowania.
