Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2007-10-30

Przymus odpoczynku

Pytanie

Kierowca zawodowy zatrudniony na etacie w firmie transportowej wykonuje pracę z kolegą, prowadząc pojazd na zmianę. Na jakich zasadach pracodawca udziela mu czasu na odpoczynek?

Odpowiedź

W sytuacji gdy kierowca jest osobą należącą do kilkuosobowej załogi, pracodawca powinien wysłać go na dzienny wypoczynek trwający co najmniej 9 godzin w ciągu 30 godzin od zakończenia dziennego lub tygodniowego odpoczynku. Zgodnie z obowiązującymi od kwietnia 2007 r. przepisami rozporządzenia nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącymi niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, limity czasu pracy kierowców zostały obostrzone. Kierowcy prowadzący pojazdy w ramach tzw. kilkuosobowej załogi, odsyłani są na przymusowy wypoczynek dzienny na nieco innych zasadach niż miało to miejsce na mocy uchylonego rozporządzenia nr 3820/85. Pojęcie załogi kilkuosobowej oznacza co najmniej dwóch kierowców przebywających w pojeździe, w celu jego prowadzenia, a zatem jazda z jednym kolegą jest już kwalifikowana jako praca w załodze kilkuosobowej. Wymóg przebywania w pojeździe co najmniej dwóch kierowców obowiązuje pomiędzy dwoma kolejnymi dziennymi okresami odpoczynku lub pomiędzy dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku. Warto pamiętać, że podczas pierwszej godziny jazdy wystarczy, gdy w pojeździe przebywa jedynie osoba prowadząca.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00