Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2012-12-20

Zamknięcie roku w księgach rachunkowych

Dla większości podmiotów gospodarczych koniec roku kalendarzowego stanowi również koniec roku obrotowego. To powoduje konieczność zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdań finansowych.

Działania związane z zamknięciem roku obrotowego polegają przede wszystkim na organizacji i przeprowadzeniu inwentaryzacji oraz na czynnościach weryfikujących poszczególne pozycje bilansowe. Efektem końcowym prac związanych z zamknięciem roku obrotowego w jednostkach gospodarczych prowadzących księgi rachunkowe są sprawozdania finansowe, których celem jest prawidłowo, rzetelnie i jasno przedstawić sytuację majątkową i finansową, a także wynik finansowy jednostki.

Sprawozdanie finansowe składa się z bilansu, rachunku zysków i strat, a także informacji dodatkowej, obejmującej wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia. Jeżeli sprawozdanie finansowe podlega obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta, obejmuje ponadto zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych. Ostateczny termin sporządzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy zakończony 31 grudnia przypada 31 marca następnego roku.

W niniejszym opracowaniu omawiamy obowiązki sprawozdawcze i audyt oraz ogólne zasady przeprowadzania przeglądu sprawozdania finansowego. Czytelnik dowie się również, jakie informacje można uzyskać z bilansu oraz rachunku zysków i strat. Przedstawiamy także podstawy odpowiedzialności sprawozdawczo-finansowej.

Zapraszamy do lektury.

Zamknięcie roku - czas rozpocząć przygotowania

Jeśli rok finansowy firmy kończy się 31 grudnia, warto zapoznać się z listą czynności, które należy wykonać w kontekście zamknięcia roku.

Inwentaryzacja

Spółki powinny przeprowadzić na koniec roku inwentaryzację składników majątku: należności, zapasów, środków pieniężnych w kasie oraz środków trwałych. Potwierdzenia sald należności są uzyskiwane poprzez wysyłanie pism do dłużników. Mogą one być wysyłane na koniec jednego z trzech ostatnich miesięcy roku obrotowego. Potwierdzenie sald wierzycieli nie jest obowiązkowe i zwykle pokrywa się z potwierdzeniami wystosowywanymi przez nich do dłużników. Warto jednak rozważyć wysłanie potwierdzeń do dostawców, z którymi spółka ma największe obroty, aby wyjaśnić ewentualne rozbieżności jeszcze przed końcem roku. W przypadku środków trwałych, towarów, materiałów i wyrobów gotowych przepisy dają możliwość rozpoczęcia inwentaryzacji w trakcie roku, ale nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00