Serwis Prawno-Pracowniczy / Niezbędnik Kadrowo-Płacowy 44/2006 z 31.10.2006, str. 24
Data publikacji: 28.10.2006
Dokumenty ubezpieczeniowe - wypełnianie i korekta
Deklaracje i raporty dla ZUS
Płatnicy składek mają obowiązek comiesięcznego składania do ZUS kompletu dokumentów rozliczeniowych - deklaracji rozliczeniowej i odpowiednich imiennych raportów miesięcznych za wszystkich ubezpieczonych.
Barbara Zabieglińska
specjalista ds. ubezpieczeń społecznych
Komplet dokumentów rozliczeniowych składa się z deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA oraz dołączonych do niej imiennych raportów miesięcznych. Są to druki: ZUS RCA, ZUS RZA, ZUS RSA. Płatnik składek rozliczający składki wyłącznie sam za siebie przekazuje tylko deklarację rozliczeniową ZUS DRA.
W przypadku gdy w dokumentach rozliczeniowych przekazanych do ZUS wystąpiły nieprawidłowości, płatnicy zobowiązani są dokonać odpowiedniej korekty tych dokumentów. Obowiązki płatników składek, w tym dotyczące rozliczania, opłacania i korygowania dokumentów rozliczeniowych, zostały określone w ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU nr 137, poz. 887 ze zm. - zwanej dalej ustawą systemową).
