Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2013-05-27

Organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim

8 maja 2013 r.

Określono, że zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wydane przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym w publicznych poradniach specjalistycznych. Zajęcia te trwają od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dzieci kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat (dotychczas od dnia, w którym dziecko kończy 3. rok życia do dnia, w którym ukończy 25. rok życia). Zmiana jest podyktowana organizacją roku szkolnego w przedszkolach, szkołach oraz placówkach systemu oświaty, które organizują te zajęcia lub zapewniają nauczycieli do prowadzenia tych zajęć. Wskazano, że w przypadku gdy zajęcia są organizowane w domu rodzinnym dzieci i młodzieży, wobec których orzeczono o potrzebie indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, odpowiednie warunki do prowadzenia tych zajęć zapewniają rodzice (opiekunowie prawni). Umożliwi to nauczycielom realizację zajęć w warunkach domowych. Doprecyzowano, że dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim przebywającym w podmiotach innych niż jednostki systemu oświaty oraz w domach rodzinnych, na wniosek kierowników tych podmiotów lub rodziców (prawnych opiekunów), udział w zajęciach zapewnia jednostka samorządu terytorialnego, do której zadań własnych należy zakładanie i prowadzenie odpowiednio przedszkola specjalnego lub szkoły specjalnej, właściwa ze względu na siedzibę lub miejsce położenia danego podmiotu albo miejsce zamieszkania rodziców (prawnych opiekunów). Ponadto określono czas trwania zajęć (60 minut), a także ich minimalny wymiar (dotychczas wskazany był wymiar godzinowy). Indywidualny program zajęć opracowują prowadzący zajęcia nauczyciele we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych (dotychczasowe przepisy wskazywały wyłącznie na obowiązek opracowywania tego programu przez nauczyciela prowadzącego te zajęcia we współpracy z psychologiem). Doprecyzowano, że zajęcia są uwzględniane w danym roku szkolnym w arkuszu organizacji jednostki systemu oświaty. Do 31 grudnia 2013 r. zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim w wieku od 3. do 25. roku życia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00