Czy w świadectwie pracy można zamieścić pozytywną opinię o pracowniku
Rozwiązaliśmy z pracownikiem umowę o pracę na mocy porozumienia stron w związku z jego wyjazdem za granicę. Pracownik prosi o zamieszczenie w świadectwie pracy wzmianki o jego dotychczasowej bardzo dobrej pracy, co będzie przydatne w jego nowej pracy. Czy w rubryce "informacje uzupełniające" możemy wpisać opinię o pracowniku?
PROBLEM
RADA
Nie. Pracodawca nie ma możliwości zamieszczania w świadectwie pracy jakichkolwiek opinii o pracowniku, nawet pozytywnych.
UZASADNIENIE
W świadectwie pracy można zamieszczać jedynie te informacje, które zostały wskazane w przepisach prawa pracy. Wyliczenie informacji, które należy umieścić w świadectwie pracy, jest katalogiem zamkniętym, dlatego nie powinni Państwo zamieszczać w świadectwie innych informacji. Nie można bowiem dowolnie decydować o jego treści. Zamieszczenie w nim innych informacji niż wskazane w przepisach należy uznać za naruszenie przez Państwa prawa pracy.
W ust. 6 świadectwa pracy, gdzie podaje się "Informacje uzupełniające", pracodawca wskazuje informacje z urzędu lub tylko na żądanie pracownika.
Dane podawane w świadectwie pracy w rubryce "Informacje uzupełniające"
| Informacje podawane z urzędu | Informacje podawane tylko na żądanie pracownika |
| o należnościach ze stosunku pracy uznanych przez pracodawcę i niewypłaconych pracownikowi do dnia ustania stosunku pracy z powodu braku środków finansowych | l o wysokości i składnikach wynagrodzenia pracownika, ● o uzyskanych przez pracownika kwalifikacjach w czasie zatrudnienia, ● o prawomocnym orzeczeniu sądu pracy dotyczącym przywrócenia pracownika do pracy lub przyznania mu odszkodowania z tytułu niezgodnego z przepisami prawa wypowiedzenia umowy o pracę lub jej rozwiązania bez wypowiedzenia |
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby Państwa pracownik otrzymał oddzielną pisemną opinię zawierającą ocenę dotychczasowego przebiegu pracy (tzw. referencje czy rekomendacje).
Wniosek pracownika czy byłego pracownika o wydanie opinii może być odrzucony przez pracodawcę bez żadnych konsekwencji. Pracownikowi nie przysługuje bowiem roszczenie o wydanie przez pracodawcę takiej opinii. W opinii nie powinno się podawać negatywnych informacji, aby nie narazić się na zarzut naruszenia dóbr osobistych pracownika (wyrok SN z 21 stycznia 2003 r., I PK 66/02, OSNP 2064/13/227).
Przykład
Z pracownikiem została rozwiązana umowa o pracę za wypowiedzeniem ze względu na spożywanie przez niego w czasie pracy alkoholu. Po wydaniu świadectwa pracy pracownik poprosił o opinię, ponieważ spodziewał się, że może mieć kłopoty ze znalezieniem innej pracy. Dyrektor firmy napisał w opinii, że pracownik był osobą pracowitą, ale czasami nie wykonywał w terminie swoich zadań prawdopodobnie ze względu na nadużywanie alkoholu, ponieważ często korzystał z krótkich zwolnień lekarskich i urlopów na żądanie. Pracownik nigdy nie był karany za nadużywanie alkoholu w pracy. W przypadku otrzymania takiej opinii pracownik może wystąpić do sądu o odszkodowanie lub zadośćuczynienie za naruszenie dóbr osobistych, gdyż opinia zawiera elementy niesprawdzone i niekorzystne dla pracownika. W tej sytuacji lepiej byłoby odmówić prośbie pracownika.
Podstawa prawna:
● art. 97 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 1502; ost.zm. Dz.U. z 2014 r., poz. 1662
● § 1 ust. 1, § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania - Dz.U. Nr 60, poz. 282; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 251, poz. 1509
● art. 23-24 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - j.t. Dz.U. z 2014 r., poz. 121; ost.zm. Dz.U. z 2015 r., poz. 4
Jadwiga Krukowska
specjalista z zakresu prawa pracy, praktyk z 30-letnim doświadczeniem w działach kadrowo-płacowych, od 20 lat nadzoruje pracę w tych działach



