Artykuł
5. Najnowsze orzecznictwo
Wyłącznie elektroniczna forma złożenia wniosku o dofinansowanie do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) jest niezgodna z Konstytucją - stwierdził Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 6 lutego 2007 r. (P 25/06).
5.1. Czy możliwość złożenia wniosku do PFRON tylko w formie elektronicznej jest zgodna z Konstytucją
Trybunał Konstytucyjny rozpoznał pytanie prawne Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczące formy złożenia wniosku o dofinansowanie do PFRON.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 26c ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 1a i ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w zakresie, w jakim ogranicza możliwość złożenia miesięcznych informacji o wynagrodzeniach, zatrudnieniu i stopniach niepełnosprawności pracowników oraz możliwość złożenia wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania za dwa miesiące tylko do formy transmisji danych w formie dokumentu elektronicznego, bez zapewnienia innego sposobu dokonania tych czynności, w sytuacji gdy skorzystanie z tej drogi transmisji danych stało się obiektywnie niemożliwe lub istotnie utrudnione, jest niezgodny z art. 2 w związku z art. 32 ust. 1 oraz z art. 69 Konstytucji.
W przedmiotowej sprawie Przedsiębiorstwo Wielobranżowe - Zakład Pracy Chronionej nie złożyło w terminie wniosku o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych z powodu awarii systemu komputerowego oraz konieczności wymontowania i naprawy twardego dysku serwera. Prezes Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) odmówił Przedsiębiorstwu wypłaty. Minister Polityki Społecznej utrzymał tę decyzję, uzasadniając, że Przedsiębiorstwo złożyło wniosek o dofinansowanie po upływie ustawowego terminu. Wojewódzki sąd administracyjny uchylił decyzję, oceniając, że jest niezgodna z prawem. Zdaniem sądu nieuzasadniony jest pogląd, że przywrócenie takiego terminu jest niemożliwe, a więc prezes PFRON był obowiązany rozpatrzyć wniosek Przedsiębiorstwa o przywrócenie terminu. W skardze kasacyjnej Minister Pracy i Polityki Społecznej wniósł o uchylenie tego orzeczenia w całości. NSA powziął jednak wątpliwość co do konstytucyjności przepisów, w których prawodawca przewidział tylko drogę elektroniczną do komunikacji między przedsiębiorcami a PFRON. System prawny nie zawiera bowiem rozwiązań alternatywnych na wypadek np. awarii systemu elektronicznej łączności.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right