Porada
Jak rozliczyć w księgach rachunkowych prywatne rozmowy pracowników dokonywane z telefonów służbowych
Nasi pracownicy korzystający ze służbowych telefonów komórkowych mają odpowiednią ilość darmowych minut (150, 225, 300) wynikających z abonamentu. W dniu otrzymania telefonu podpisali oświadczenie, że jeśli przekroczą ilość darmowych minut, potrącona zostanie im kwota "przekroczenia". Rozmowy te (tj. ponad limit) traktujemy jako prywatne. W koszty księgujemy całość faktury za telefony oraz odliczamy VAT. Zdarza się, że pracownik przekroczy swój limit. Kwotę netto potrącam pracownikowi na pasku wypłat i księguję na konto "potrącenia z telefonów". Jak powinniśmy zaksięgować fakturę wewnętrzną na powyższe zdarzenie?
PROBLEM
RADA
Na kwotę przekroczenia limitu powinni Państwo wystawić nie fakturę wewnętrzną, lecz fakturę VAT na pracownika (tzw. refakturę), gdyż w rozpatrywanym przypadku dochodzi do odsprzedaży usług telekomunikacyjnych. Ponieważ podatnicy nie mają bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, to jednostka może ten fakt udokumentować dowolnym dokumentem (w praktyce jednostki sporządzają listę obciążanych pracowników, z której wynika kwota do zwrotu przez pracownika i kwota VAT należnego). Faktura wewnętrzna, o której Państwo wspominają, byłaby wystawiona w przypadku, gdyby jako pracodawca pokrywali Państwo koszt prywatnych rozmów swoich pracowników (tj. gdyby nieodpłatnie świadczyli Państwo usługi na rzecz pracowników). Szczegóły wraz z ewidencją - w uzasadnieniu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right