Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2016-05-06

Jak ujmować w księgach rachunkowych koszty zabezpieczenia czasowo wstrzymanej budowy

PROBLEM

Spółka buduje halę magazynową. Obecnie podjęto decyzję o czasowym wstrzymaniu budowy (do drugiej połowy 2017 r.). Jak powinniśmy ewidencjonować koszty związane z zabezpieczeniem tej budowy, np. wykonanie dodatkowych ogrodzeń zabezpieczających przed możliwością wejścia osób nieupoważnionych lub zakup tablic ostrzegawczych? Czy wartość budowanej hali należy aktualizować, np. w przypadku gdyby wstrzymanie budowy okazało się dłuższe i w tym czasie podjęto decyzję, że ten składnik majątku nie będzie już przydatny, a tym samym będziemy go chcieli sprzedać?

RADA

Koszty związane z zabezpieczeniem czasowo wstrzymanej budowy są kosztami pośrednio związanymi z działalnością jednostki. Zatem powinny one obciążać w księgach rachunkowych konto pozostałych kosztów operacyjnych. Podjęcie decyzji o czasowym wstrzymaniu budowy na dłuższy okres (jak to ma miejsce w rozpatrywanym przypadku) wymaga weryfikowania co jakiś czas (a przynajmniej na dzień bilansowy), czy środek trwały w budowie (hala magazynowa) trwale nie utracił swojej wartości. Jeśli w momencie sporządzania sprawozdania finansowego będą Państwo wiedzieli, że hala będzie nieprzydatna i przeznaczona do zbycia po cenie niższej niż wartość księgowa, jest to powód do dokonania odpisu aktualizującego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00