Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2013-02-07

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT)

1. Ustalenie, czy doszło do WNT

Polski podatnik, nabywając towary w innym kraju UE, zawsze musi ustalić, czy zakup można zakwalifikować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Dochodzi do niego w przypadku, gdy:

● towary są nabywane za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

● kupujący nabywa prawo do rozporządzania towarami jak właściciel,

● towary w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

WAŻNE!

Polski nabywca zawsze rozlicza VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia, gdy przedmiotem nabycia jest nowy środek transportu lub wyroby akcyzowe.

1.1. Towary nabywa podatnik VAT czynny

Nabywca rozlicza dostawę, gdy dostawy dokonuje podatnik podatku od wartości dodanej. Jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu, VAT rozlicza również wtedy, gdy dostawca nie był podatnikiem podatku od wartości dodanej. Rejestracja nabywcy i dostawcy jako podatnika VAT UE nie decyduje o obowiązku rozliczenia VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia. Polski podatnik musi jednak pamiętać, że gdy dostawca nie będzie miał jego polskiego numeru VAT UE, to nie będzie mógł zastosować stawki 0% (zwolnienia).

Wewnątrzwspólnotowe nabycie nie występuje, niezależnie od tego, czy nabywca i dostawca są podatnikami VAT, gdy:

1) nabywca jest armatorem morskim, na rzecz którego dokonano dostawy:

● pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich statków wycieczkowych i tym podobnych jednostek pływających do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),

● pełnomorskich tankowców do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),

● pełnomorskich chłodniowców, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),

● pozostałych statków pełnomorskich do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00