Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2015-01-27

Jak rozliczyć podatek naliczony, gdy podatnik wykonuje sprzedaż mieszaną - zmiana stanowiska MF

Jak wynika z projektu nowelizacji ustawy o VAT, przyjętego przez Radę Ministrów 30 grudnia 2014 r., Minister Finansów zamierza znacznie ograniczyć prawo do odliczania VAT od tzw. wydatków mieszanych, tj. tych, które mają jednoczesny związek nie tylko z działalnością gospodarczą podatnika, ale także ze zdarzeniami pozostającymi poza zakresem ustawy o VAT. Zmiany przepisów mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r. i będą wymierzone przede wszystkim w jednostki samorządu terytorialnego. Dotkną także osoby fizyczne prowadzące samodzielną działalność gospodarczą. Jeszcze tylko do końca 2015 r. możemy odliczać VAT w pełnej wysokości, gdy wydatki są związane zarówno ze sprzedażą opodatkowaną, jak i ze sprzedażą niepodlegającą w ogóle VAT. Niestety, jeszcze przed zmianą przepisów organy podatkowe zaczęły zmieniać zdanie i kwestionują dotychczasowy sposób odliczania VAT. Jest to niezmiernie istotne, gdyż 25 lutego 2015 r. mija termin dokonania korekty rocznej, co powoduje, że wcześniej trzeba ustalić proporcję ostateczną za 2014 r.

Wydatki mieszane to te, które są związane jednocześnie z działalnością gospodarczą, a także ze zdarzeniami (czynnościami) pozostającymi poza zakresem ustawy o VAT. Są to wydatki o charakterze ogólnym, których nie da się precyzyjnie i bezpośrednio przyporządkować wyłącznie do danego rodzaju działalności. Przykładem może być ogrzewanie i oświetlenie całego obiektu, w którym wykonuje się różnorakie czynności i nie da się stwierdzić, ile ciepła/światła zużył w danej godzinie konkretny pracownik, wykonujący określone zadanie. To samo dotyczy takich wydatków, jak remonty dachu czy elewacji, materiały i wyposażenie biurowe, usługi telekomunikacyjne, ochrona, usługi sprzątania, zakup codziennej prasy i artykułów spożywczych do sekretariatu, oraz wielu innych. Na podstawie przepisów VAT (o czym mowa w dalszej części opracowania) należy także rozróżniać wydatki mieszane o charakterze bieżącym (zakup drukarki, usług telekomunikacyjnych, codziennej prasy itp.) oraz wydatki mieszane na nabycie/wytworzenie/modernizację nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00